THE “DEATH OF A PRINCESS”
CONTROVERSY

Thomas White
and
Gladys Ganley

Program on Information Resources Policy

Harvard University Center for Information
Policy Research

Cambridge, Massachusetts






ACKNOWLEDGMENTS

Special thanks are due to the following persons who reviewed and commented
critically on previous drafts of this study. These persons, however, are
not responsible for nor necessarily in agreement with the views expressed
herein, nor should they be held accountable for any errors of fact or
interpretation.

Hermann Frederick Eilts
Barbara Hering

David 0, Ives

Stephen Kaplan

A. J. Meyer

Patrick J. Nicholson
Glen 0, Robinson

Majid Tehranian

John Trattner






A publication of the Program on Information Resources Policy.

THE "DEATH OF A PRINCESS" CONTROVERSY
Thomas White and Gladys Ganley
September 1983, P-83-9

Project Director: Oswald H. Ganley

The Program on Information Resources Policy is jointly spomnsored by
Harvard University and the Center for Information Policy Research.

Chairman: Anthony G. Oettinger

Managing Director: John C. LeGates
Executive Director: John F. McLaughlin
Executive Director: Benjamin M. Compaine
Executive Director: Oswald H. Ganley

Copyright (;) 1983 by the President and Fellows of Harvard College. Not
to be reproduced in any form without written consent from the Program on
Information Resources Policy, Harvard University, 200 Aiken, Cambridge,
MA 02138. (617) 495-4114, Printed in the United States of America.

Printing 5 4 3 2 1






August 1983

PROGRAM ON INFORMATION RESOURCES POLICY

Harvard University

Abt Associates Inc.
Action for Children’s Television
American Broadcasting Companies, Inc.
American District Telegraph Co.
American Telephone & Telegraph Co.
Arthur D. Linle, Inc.
Auerbach Publishers Inc.
Automated Marketing Systems
Bell Telephone Company
of Pennsylvania
Berner & Berner
The Boston Globe
Booz-Allen Hamilton
Canada Post
CBS Inc.
Channel Four Television Co. (L1d.)
(United Kingdom)
Citibank N.A.
Codex Corp.
Communications Workers of America

Computer & Communications Industry Assoc.

COMSAT
Continentai Cablevision, Inc.
Continental Telephone Corp,
Coopers & Lybrand
Capley Newpapers
Cowles Media Co.
Cox Enterprises, Inc.
Department of Communications {Canada)
Des Moines Register and Tribune Co,
Dialog Information Services, Inc.
Digital Equipment Corp.
Direction Generale

des Telecommunications {France)
Diversified Communications, Inc.
Doubleday, Inc,
Dow Jones & Co., Inc.
Drexel Burnham Lambert inc.
Dun & Bradstreet
Economics and Technology, Inc.
Federal Reserve Bank of Boswon
Field Enterprises, In¢.
France Telecom (France}
Frost & Sullivan, Inc.
Gannett Co., Inc.
Gartner Group, Inc.
General Electric Co.
General Telephone & Electronics
Hallmark Cards, Inc.
Hambrecht & Quist
Harte-Hanks Communications, inc.
Hazel Associates
Hitachi Research Institute (Japan)
Honeywell, Inc.
Hughes Communication Services, Inc.
E.F. Hutton and Co., Inc.
Illinois Belt
I1BM Corp.
Information Gatekeepers, Inc.
Internationai Data Corp.
International Resource Development. Inc.
Invoco AB Gunnar Bergvalt (Sweden)
Irving Trust Co.
Knowledge Indusiry Publications, Inc.

Contributors

Center for Information Policy Research’

Kokusai Denshin Denwa Co., Ltd. (Japan)
Lee Enterprises, Inc.
John and Mary R. Markle Foundation
MCI Telecommunications, Inc.
McKinsey & Co., Inc.
Mead Data Central
MITRE Corp.
Motorola, Inc.
National Association of Letter Carriers
NCR Corp.
Nationa) Telephone Cooperative Assoc.
New Jersey Bell
New York Times Co.
NEC Corp. (Japan)
Nippon Telegraph & Telephone Public
Corp. (Japan)
Norfolk & Southern Corporation
Northern Telecom Ltd. (Canada)
Ohio Bell
The Qverseas Telecommunications
Commission (Australia)
Pearson Longman Lid. (United Kingdom)
Pitney Bowes, Inc.
Public Agenda Foundation
Reader's Digest Association, Inc.
Research Institute of Telecommunications
and Economics (Japan)
St. Regis Paper Co.
Salomon Brothers
Sateliite Business Systems
Scaife Family Charitable Trusts
Scott & Fetzer Co.
Seiden & de Cuevas, Inc.
Source Telecomputing Corp.
Southern Pacific Communications Co.
Telecommunications Research
Action Center (TRAC)
Time Inc.
Times Mirror Co.
Times Publishing Co.
United Parcel Service
United States Government:
Central Intelligence Agency
Department of Commerce:
Nationat Technica) Information Service
National Telecommunications and
Information Administration
Depariment of Defense:
Dffice of the Under Secretary of
Defense for Palicy
Department of Energy
Federal Communications Commission
Internal Revenue Service
National Aeronautics and Space Admin.
National Communications System
National Security Agency
United States Postal Rate Commission
United States Postal Service
U.S. - Japan Foundation
United Telecommuinications. Inc.
Warner Amex Cable Communications Inc.
Warner Communications, Inc.
The Washingion Post Co.
Western Linion






Executive Summary . . . .«
Foreword. « « +« s « = &

Introduction. . + « + . .
The Opening Guns., . . . .

What Offended the Saudis.

TABLE OF

CONTERTS

*

L]

"Death of a Princess! in Great Britain. . .

"peath of a Princess" in the United States.

The "Princess" at Court .

-

L]

-

"Death of a Princess" in Sweden, Denmark, Holland and Australia

Saudi Arabian Interests in the U.S. and U¥.S. Intereats in Saudi

"Death of a Princess" on Videotape.

Other Communications Innovations in Saudi Arabia.

Communications Technologies and Revelution.

Conclusion. . « « « = - »
Appendix A. . + &+ 4 - .
Appendix B... e v s e s e

NO'tES - L] L] - . = L] LI } »

-

-

Arabia.

11
16
25
31
34
37
41
42
44
46
48

50






Executive Summary

The "Death of a Princess" controversy, sparked by an international
television program concerning the execution of a Saudi princess for
adultery, is symptomatic of a wider movement whose economic and
political significance is just beginning to be appreciated,

This controversy involved a face-off between a single country which
controls major energy resources, Saudi Arabia, and many countries,
including major democracies who are the main proponents of free

information flow.

. Because the film appeared to threaten Saudi leadership, that country

attempted to use its control over oil and its growing economic power to
prevent the film from being aired. Several advanced democracies were
thus forced to seriously re-evaluate the extent of their dedication to
basic internal ideals in the face of such serious outside threats.
Differences in social, cultural, legal and religious practices between
nations became issues in the controversy, which involved political
maneuvering by national leaders, economic protective attempts by
pusinesses, and counter-measures and compromises by the breoadcast
industries. In the U.S., pressures by special interest groups and
individuals resulted in three instances in legal action,

The power of oil wealth, sudden changes within a long rigid scciety,
growing interdependence of all nations, the increased importance of the
international media, and the burgeoning of communications technologies

all contributed to bringing this controversy about.



ii

... For the most part, nations and institutions showed themselves capable
of meeting and dealing with this new situation, But information
technologies such as videotapes, which defy usual controls, could cause

more complications in the future,



iii

Foreword

The "Death of a Princess" controversy is symptomatic of the many and
far flung communications and information problems which inecreasingly touch
almost every aspect of global life. The economic and political
significance of these problems is just beginning to be appreciated,

New communications technologies and networks now permit rapid
dissemination of information with real or perceived explosive content, make
it available internationally, and put it in the hands of individuals
without their government's control, And thus it was that in spring, 1980,
a global political and economie face-off occurred between a country which
controls much of the world's energy resources (Saudi Arabia), and multiple
individual nations, several of them the main proponents of free information
flow.*

Differences in soecial, cultural, legal and religious practices between
nations became issues in a controversy sparked by "Death of a Princess," a
television program co-produced by the commercial Associated Television
Corporation (ATV) in England, and by the public WGBH Educational
Foundation, Boston, for the Publie Broadcasting Service (PBS} in the U.S3.,
with additional financial support from television companies in Australia,
Holland, New Zealand, and Japan. Licensed for showing in at least 25
nations, the film concerned the death of a Saundi Arabian princess,

executed for adultery, a capital crime according to the law of Islam.

* Some of the nations involved were Great Britain, the United States,
Holland, Australia, New Zealand, Sweden, Norway, Denmark, Japan, Israel,
Bahrain, Qatar, Turkey, Lebanon, Egypt, Malaysia and Kuwait,



iv

The film apparently seemed a threat to the internal stability of the
rapidly changing traditional culture of Saudi Arabia and to its ruling
family, the Al-Saud. The government of Saudi Arabia attempted to use its
control over oil and its growing economic power in an attempt to prevent
the film from airing in individual nations, Several of the advanced
democracies were thus forced to seriously re-evaluate the extent of their
dedication to political principles, ideals and constitutional requirements
regarding free speech.

The widespread dissemination of communications technologies (in this
case both video programming and videotapes); the rapidity of global
information flqw; the growing interdependence of all nations; the large
numbers of students from developing countries who study outside their own
countries (in 1980 there were 15,000 Saudi students in the U.S. alone); the
determined efforts of a traditional society to modernize without losing
traditional religious and social controls; and the increasing porousness of
international borders largely brought about by communications advances,
were all involved here.

This paper describes the successes and failures of the Saudi effort,
the political maneuvering by other national leaders, the economic
protective attempts of businesses, the counter-measures and compromises of
the broadeast industries, and, in the United States, the pressures by
special interest groups and individuals and the legal fallout of the "Death
of a Princess" film.

The spread of information resources into Saudi Arabia, the uses of
such resources for revolution in other nations, and the political

importance of the advent of videotapes and casselies are also discussed.

Oswald H., Ganley



-1 =

Introduction

On the evening of May 12, 1980, Boston area viewers tuned their
television sets to Channel 2, WGBH, and watched one of the most controversial
TV programs ever screened, Joined by viewers of 184 PBS (Public Broadcasting
Service) stations throughout the United States, they saw "Death of a
Princess,” a British-American made docudrama® concerning the death of Saudi

Princess Mish'al, the granddaughter of an elder brother of then Saudi King

8 The docudrama, which combines faect and fietion and blurs the distinetion
between them, is a controversial method of dramatic presentation, which
gave added fuel to opponents of the film, Although docudrama has been
around since the days of Shakespeare, television gives it added impact.
This was compounded by the inclusion of "Death of a Princess" in the
series, "World." Most reviewers pronounced the film more drama than docu,
but in general considered it a sensitive consideration of the dilemmas
facing the rapidly changing Saudi society., The producers ".,.claim they
showed the film to 50 experts on Islam and Arab culture, most of whom, they
say, judged it 'balanced and sensitive'." John J. O'Connor, reviewing the
film for The New York Times, said a London Times editorial called docudrama
tartistically promising but factually treacherous'. In another context,
former CBS network news executive Fred Friendly, who, with Edward R.
Murrow, introduced true television documentaries, has said "I think the
docudrama comes very close to being deceitful...” and "...I think the
docudrama is the most corruptive force in journalism,® Marvin Kitman,
writing in The New Leader, was enthusiastic about "Death of a Princess" but
called it "faction,™ a piece of fiction based on facts. He gave a long
1ist of television faction programming: ©FDR: The Last Year," "Moviola,"
"Roots," MHolocaust,” "Helter Skelter," and "The Day Christ Died," saying:
mTelevision viewers, it would seem, can't get no satis without faction.,"
And the Economist said: "0Once upon a time Orson Welles, adapting H.G.
Wells for radio, frightened New Yorkers into thinking that the Martians had
landed. Nowadays our senses are so benumbed by the invasion of fact,
fiection and something in between from our television screens that the entry
of true-life Martians might be dismissed as an intemperate lead into the
next 'Star Wars' sequel. A great grey area has emerged where contemporary
history shades into invention. Saudi Arabian protests about Anthony
Thomas' 'Death of a Princess' ... are beneficial in that they have
generated a sharp controversy about television's singular capacity for
blending what might have happened with what actually did. ... Television is
not the only offender: ... But television, by entwining news film with
feature film, can multiply both the impact and the confusion." Arabist
Peter Iseman, who had visited Saudi Arabia frequently and was writing a
book on that country said, "'Death of a Princess’ is an uneasy hybrid of
documentary and drama.... Shown as is, without context or explanation, it
gives a distorted picture of Islam and Saudi Arabia. Yes, the incidents in
the film happened. Yes, they convey certain aspects of the society, Bu
no, they are not fair choices or single symbols to represent the whole."




Khalid and the present King Fahd, One of thirteen prograas in the PBS series
"World," the movie was a dramatized version of the investigation into the
circumstances and motivations which led to the public execution of the
princess and her commoner lover in July 1977. They were executed for
adultery, a capital offense under Islamic law.

Viewers in the U.S. were legion, "Death of a Princess" captired half
the total audience in Boston, 27 percent in New York, and 25 percent in San
Francisco and Chicago. In New York the film met stiff network competition (a
movie, "Flamingo Road," and "Little House on the Prairie™ on NBC, "That's
Tneredible® and "Fistful of Dynamite" on ABC, and "...CBS's regular
lineup..."), but nevertheless drew six times the average audience for PBS
fare.g According to A.C, Nielsen figures, "Death of a Princess" ranked
second, behind CBS, in San Francisco, and third, behind NBC and CBS, in
Chicago, during the showing of the film. 'Death of a Princess" was

n, ,.unquestionably and by far the most sucecessful program we
have ever aired in terms of audience appeal..."

remarked PBS president Lawrence Grossman.3

The film also raised the biggest ruckus that PBS has ever known.u Under
various pressures, a number of PBS stations originally scheduled to show the
film dropped or delayed this programming.

In other couniries, about 25 of which had bought vcreening rights,
reaction to "Death of a Princess" was similarly keen.5 A month earlier,
Britons had watched it, but under diplomatic duress. Residents of the
Netherlands viewed it, but under heavy domestic protests, In Sweden, which
was getting half its crude oil from Saudi Arabia and had big construction
contraets there, a private company, Scand-Video, purchased domestic rights to
"Death of a Princess" to prevent its being screened, Denmark cancelled the

f‘ilm.6 In Bahrain and Qatar, "Death of a Princess™ was cinema non grata, z




-3 -

common response throughout the Muslim world.7 A leading newspaper in Turkey,
Guynadin, acceded to government pressure and suspended publication eof a

8

photo-novel based on the film. Lebanon banned "Death of a Princess,” and
the chief of its Security Department, Farouk Abillama, "...said police
confiscated 20 video cassette recordings of the f’ilrrl..."9 Malaysia banned it

10

following a request from the Saudi government. There was a protest by the

Acting Prime Minister in Australia, which nevertheless did show the film.11
"Death of & Princess" was shown in Israel, where it was said that ",.. it
gave an insight into social conditions in Saudi Arabia and the status of
women there.“12 Kuwait, banning the film, said angrily that its own
producer, Abdullah al-Misbakic, was " _..now working on a film entitled 'Death
of a British Princess,,.' which 'includes scandals.'“13 The late President
Sadat of Egypt called it a nviclation of freedom and an attack on the
sanctity of family life™ and said "I wish Egyptian artists had not
participated in that disgraceful and shameful work.™ Egypt banned the film
which starred that country's actress, Suzanne Abou Taleb, in the role of the
princess.1u

Wherever "Death of a Princess™ was shown or not shown, it was against a
backdrop of protest and not-so-veiled threatls by the Saudi regime, Nearby
Iran, a rapidly changing Muslim country, had recently rejected modernization.
Its people had overthfown their government in favor of Islamic fundamentalism
while ironically using the most modern communications equipment —photocopy-
ing, tape recording, direct dial telephone--to accomplish the task, A newly
riech and swiftly developing Saudi Arabia knew that it was also vulnerable to

the same fate. Its royal family, the Al-Saud, which has ruled the country

for most of the Twentieth century, has many enemies within other tribes and



within itself. About H000 princes now descend from Xing Abdul Aziz Ibn Saud

5 The royal family must rule through the Islamic

and members of his fémily.1
religion which, in Saudi Arabia, has vast numbers of fundamentalist
adherents. Saudi Arabia, the site of Mecca and Medina, sets the religious
example for much of the Islamic world.

Fifty-two percent of Saudi Arabla's population is still nomagd or agri-
eultural and its women are still veiled, secluded, and are not permitted to
drive cars. As late as 1970, Saudi Arabia had only $600 million in the bank,
and until quite recently, had relied on Islamic pilgrims for income. It
owned, however, about one-third of the world's known oil reserves, Extreme
wealth came with the 1973 global oil price hike, and by 1982 Saudi Arabia's
foreign holdings and assets had leaped to between $ 150 and $200 billion.16

Determined to make this wealth last beyond the oil boom--its 5000%
markup can hardly last¥—Saudi Arabia embarked on an industrialization and
modernization program far more vast than that attempted in Iran, At least
one foreign worker for every two Saudi workers--and perhaps many more--R#
were brought in to exploit the country's new-found wealth, Most are from

poorer Arab countries and many are dissidents.®*¥% But guest workers from

all over the world are also there,

¥ Tt costs Saudi Arabia about 60 cents a barrel to tap oil which is sold
for $34,

¥% By 1985 there are expected to be nearly 5 million guest workers in Saudi
Arabila, q?ich by then will have a population of less than 6 million
natives.

¥%¥ Of the 63 persons beheaded on January 10th for their part in the Mecca
uprising in November 1979, U1 were Saudis, 10 Egyptian, 6 South
Yemeni, 3 Kuwaiti and one each from the Sudan, Yemen and Irag.



Over the last decade, telephones, walkie talkies, tape recorders, and
television by satellite have poured into a secluded Saudi Arabia, where
cultural practices had remained largely unchanged since the advent of
Muhammed. While television is state censored and cinema is banned, * video
tape and cassette recorders are everywhere, In less than 10 years, nearly
every Saudi city dweller is said to have acquired a color television with a
video tape player.18 Saudi children devour westerns, while more
sophisticated films--often recorded by off-the-air television tapings in
the west--are freely available in private Saudi Arabian high techology
entertainment r00ms.19

Nine hundred thousand telephones=--including 2000 in cars with 18,000
more planned—-héd been installed in Saudi Arabia by 1981. The newly
mechanized nomads have trucks, and those trucks have radios. "...They
listen to the radio all the time while roaming the desert..."20

Telephones, television, films and other modernizations offend the more
traditional practitioners of Islam, some of whom took over the Grand Mosque
in Mecca--using walkie talkies——in 1979. Suggestions of liberalization of
social practices for Saudi women or felt criticisms of Saudi family life
are also resented.

The dismay of Saudi authorities over a film televised in many
countries which they felt challenged Saudi social customs and Islamic law
can thus well be imagined., That it involved members of the royal family as
well seems to have made the film well nigh unendurable.

The reaction of individual nations and lecalities to Saudi pressures

says a great deal about rising Saudi Arabiazn influence on the internal

* The six major Arabic and two English language dailies in Saudi Arabia
are "subject to regulation" by the Ministry of Information., Cinema is
banned partly to keep crowds from gathering.



events of other countries, Saudi reactions to the film, on the other hand,
highlight Saudi insecurities. The susceptibility of national freedoms to
international pressures and the ascendancy of communications issues in the
conduct of international affairs have also been pointed up by the heated

controversy surrounding the "Death of a Princess™ film.

The Opening Guns

In autumn 1977, British filmmaker Anthony Thomas heard talk of the
princess story at a London dinner party. On July 15 of that year, 19~year-
old Princess Mish'al, a great niece of the Saudi king, and her 20=-year-cld
lover, the son Qf a senior Saudi general, had been publicly executed in
Saudi Arabia. They had committed adultery, a capital of fense under Islamic
law.* The execution had originally escaped notice in the west, but nearly
six months after the event, the victims were identified. Then:

n__.the story escalated into international headlines about 'the
Princess who died for love'."

Although the story was suppressed in Arab countries, it was widely

circulated there by word of mouth. An Arab storyteller in the film:22

¥ The following is on§1press account of these events, details of which
are somewhat foggy:
"The actual events took place in 1977 when the princess, a
granddaughter of Mohammed ibn Aldel-Aziz, King Kalid's elder brother
and one of the most powerful members of the Saudi royal family, was
shot upon the orders of her grandfather, She was accused of
adultery with a commoner. Her lover was beheaded in a publie
square.

nshe had been married to Saudi princes and was divorced twice.

She left Saudi Arabia for Lebanon where she spent time at the
American University of Beirut, meeting her lover there. Upon her
return to Saudi Arabia, her request to marry him was refused, The
princess was charged with having had relations with the commoner and
both were sentenced to death."



», . .described the princess as having changed while attending

college in Beirut. Exposed to radical politics, the

Palestinians, women's liberation and assorted Western influences,

she rebelled against her country's traditional ways, going

so far as to reject the royal cousin who had been chosen as

her husband-to-be. Accused of adultery with a young man from

Beirut, she publicly confessed her sin, even while the king was

begging her to reconsider. The Arab storyteller saw the princess

as a symbol for the 'whole Arab predicament: How much of our

past must we abanden? How much of your present is worth

imitating?t®™

Intrigued by the story of the princess, Thomas convinced producers at
England's Associated Television Corporation (ATV) and WGBH (Boston's publice
television station) to permit him to make the film. In this truly
international enterprise, Mr. Thomas raised L100,000 from Associated
Television Corporation, and additional monies from television companies in
Holland, the U.S., Japan, Australia and New Zealand.23 WGBH of Boston, a
member of PBS is said to have furnished at least one quarter of a required
$M30,000.2q The film was aired first in Great Britain and then presented
as a special in the PBS "Worlg" series, with other countries buying rights
to show it from Telepictures, Inc.

puring the next several months, Thomas is said to have conducted
dozens of interviews with Saudis who claimed they had either witnessed or
known of the execution.25 The program was produced jointly by WGBH
Educational Foundation, a licensee of WGBH-TV, and by ATV Ltd. in London,
David Fanning of WGBH, the executive prodﬁcer of "World," co=-authored the
script with Anthony Thomas, and Thomas served as the film's director,
Within a year and 2 half, "Death of a Princess" was ready to be shown,

The Saudi government had known for some time that the British were
preparing to televise a film of unprecedented candor about life in Saudi

Arabia, Before the film was publicly aired, several Saudi officials

watched a private London screening and were deeply offended by it. The



British government was informed that King Khalid was enraged by reports of
the film's content. Informally, Saudi Arabia threatened to break off
diplomatic relations and to suspend exports of oll to England.26 One
account claims the Saudis offered more than $10 million to purchase the

27 This was flatly denied by the

film outright to keep it from being shown.
Saudi Embassy in London, but people involved with the film indicated that
some offer of payment had indeed been made,

Prior to the first showing of "Death of a Princess™ in Britain on
April 9, 1980, the Saudis applied a series of real and perceived pressures

in an effort to halt its being shown. These caused repercussions in

multiple countries which continued over the next several weeks.

What Offended the Saudis

Columbia University professor Edward Said argues in Covering Islam

that the Muslim world has long resisted the probing eyes of the west.28

And, despite its ascension to power, Saudi Arabia had until this
controversy been particularly successful in avoiding the secrutiny of the
press, The film was perceived by Saudis as a violation of privacy since it
represented a first look behind a closely drawn curtain into Islamie law as
applied in Saudi Arabia, into Saudi culture, and, perhaps most devastating,
intc the behavior of members of the ruling regime,

While damning the film, the Saudi royal family never denied that the
actual execution of the princess and her lover took place. Prince 3ultan,
a brother of the then and the present king, is reported by BBC to have
said:29

n,,.that the Kingdom had the honour to implement the Islamic

Shari'ah, (the divine law) without complaisance or distinction,
between the ruler and the subject. HRH (His Royal Highness) said



he was proud of this criticism because 'we applied the Islamic
Shari'ah with justice and justice must apply to all, '

But Prince Sultan also said that the aim of the film was to insult
Islam. Much of Saudi criticism of the film was directed towards what was
called its portrayal of Islam as a harsh, insensitive religion, since the
princess was depicted as having been summarily executed without a
confession or a tria1.30 The severity of punishment and the speed with
which the princess was executed put doubts in the minds of viewers as to
the fairness of Koranie justice, Summary execution is not the norm in
Saudi Arabia.31 Only about a dozen Saudis are executed annually and then
only after a trial before a body of Ulema, Islamic judges.

But there are those who say that the Saudis were really offended
because:32

", ,.the film suggested that Prince Mohammed, the oldest

surviving son of the Kingdom's founder, nad done his

granddaughter to death on charges of adultery which were not

exposed to the rigours of an Isiamic court, and it was a matter

of rough family justice. In 3Saudi Arabia, there are many

customary or imported laws, but the Constitutional Law of 1926

requires these be compatible with the Sharia... Thus, the

prince's action would have been the highest treason and must,

at all costs, be kept secret..."
wWhile Islamic law does prescribe the death penalty for adultery, it also
requires four eye-witnesses to the act or a thrice repeated confession and
it is thus almost impossible to prove. Former American Ambassador to Saudi
Arabia and Egypt Hermann Eilts says that it is his understanding that Saudi
private citizens firmly believe the execution was a family and not an
Islamic matter. Further, he says there was a great deal of sympathy for
Prince Mohammed. The behavior of his granddaughter was an intolerable blet
on his family honor and, say private Saudis, in similar ecirecumstances they

would have done the same thing themselves. Eilts stresses the lack of

comprehension of westerners of the meaning of honor to the Saudis and other



- 10 -

Middle Eastern »eoples. He felt this cultural misunderstanding caused a
great deal of the bag feeling. However, he also stressed that an inability
by the Saudis to understand public relations caused them to handle their
legitimate concerns about the film shortsightedly. This poor handling led
to undue publicity which attracted many otherwise disinterested viewers to
what he considers a badly researched and balanced film.33

The Saudis also took special umbrage at a short scene in the film in
which Saudi princesses were shown cruising the outer highways of Rijadh
looking for men. This scene was not only perceived by Saudis as an insult
to Saudi women, but also, acecording to Michael Tingay, as a dishonor to the
House of Saud. _A former Middle Eastern correspondent for the Financial
Times of London, Tingay argues that showing such alleged promiscuity among
women of the royal family dishonored the Saudi Arabian woman, the family,
and the tribe. Writes Tingay:3ll

"The deep sense of shame created by the public portrayal of Saudi

Arabian womanhood in this fashion is religious as well as tribal

in origin. In the eyes of the Moslem purist, the Saudi Arabian

royal family is responsible for any public dishonor, Departures

from rectitude and orthodoxy, as perceived by religious

fundamentalists, undermines the legitimacy of the House of Saud."

Several crities and columnists noted this scene and some comnented on

it as being unnecessary and tasteless. The Economist said:35

"One of the film's most gripping sequences was almost certainly
unfair:; scenes of the bored princesses at home listening and
dancing to pop music were followed by their predatory drive into
the desert to pick, behind their veils, & temporary mate. The
evidence for the vacuity of the princesses' lives is more
substantial than for the promiscuity of those desert raids.”

Ambassador Eilts says that this scene is totally untrue and he feels
cheapened the film's purpose, Aside from the essential facts that the
execution did take place and that the princess's grandfather insisted upon

this punishment, most of the story, says Filts, was derived from



- 11 =

Palestinian barroom type gossip in Beirut and elsewhere and from those who

knew little about Saudi ﬁrabia.36

New York Times reviewer John O'Connor points out what may have really

upset the Saudis is that the film is actually about politics and not
religion, The film discusses such questions as the political origins of

the veil, and is directly interwoven with the history and passions of the

current Middle Eastern political situation.3T

"Death of a Princess™ in Great Britain

On April 9, 1980, Associated Television showed "Death of a Princess"
to an estimated 70 million Britons.38 Although "rejecting Saudi pleas that

the film be amended or scrapped...™ ATV agreed to include an introductory

comment that said:39

nt . .The program you are aboul to see is a dramatized
reconstruction of certain events which took place in the Arab
world between 1976 and 1978, We have been asked to point out
that equality for all before the law is regarded as paramount in
the Moslem world.'™®

And the next day, the British Foreign Office released a statement saying:uo
"We profoundly regret any offence which the program may have
caused in Saudi Arabia, We have, of course, no power to
interfere wWith the editorial content of programs, still less to
ban them.

On April 11, the Saudi Embassy in London called "Death of a
Princess":u1
n,.. an unprincipled attack on the religion of Islam and its 600
million people and on the way of life of Saudi Arabia, which is
at the heart of the world of Islam."
On the twenty-third of April, the government of Saudi Arabia requested

Great Britain to withdraw its Ambassador to Jidda, James Craig. Although a

serious step, it was thought to be temporary. The British Foreign Office



- 12 -

said that the Embassy staff would stay in Jidda and the Embassy would

remain open.u2

The decision to make this request, reached at a meeting of the Council

headed by then Crown Prince Fahd was, according to the Government-owned

Saudi press agency:n3

#_ .. in the light of the British Government's negative attitude
toward the screening of the shameful film."

At that time, the Saudis also issued a statement saying it had carefully

examined economic relations between the Kingdom and Britain, and especially

uY

the activity of British companies in the Kingdom, For the text of a

commentary on the Council's statement, see Appendix A,

The Soviets could not resist getting into the act. On April 12, 1980,
the Telegraph Agency of the Soviet Union in English {London) transmitted a
story headlined "British-Saudi Relations: 'Big Scandal! over TV Film," and
on the 2#th of that month, another one called "The 'Scandal' in

British-Saudi Arabian Relations,™ The Soviets used this opportunity to

harangue the British:uls

"London, which was in a hurry to express ‘regret,' and was trying
to 'reason' (with) the Saudi side, would like to reduce things
only to a deplorable 'incident.' In doing so, some people on the
banks of the Thames prefer not to remember the long history of
British Colonialism in the Middle and Near East, which was full
of violence and intrigues, disrespect for the national cultural
values and tracitions of the Arabs and other peoples in that
region, They fail to recollect also that it is precisely British
colonialists, who were closely cooperating with the US and other
imperialist eircles, that plundered and continue plundering the
0il and other riches of other peoples in the region.”

On April 25, the Financial Times of London commented on British

interests in Saudi Arabia apart from trade:u6

"In the 13 months to June last year construction contracts worth
L 288m were awarded to U.K. companies. Britain has several large
continuing contracts in Saudi Arabia, including the British
Aerospace Corporation's Saudi Air Force, worth between L 500m and
L 850m over the period 1977-1981, and a contract worth L 148m for



- 13 -

cable and wireless to modernize the communications system of the
Mational Guard.

"British Aerospace is one of two competitors for a large Arabsat
satellite communications contract, to be awarded by a multi-state
Arab organisation based in Riyadh."

Forty thousand Britons are employed in Saudi Arabia.q7

Saudi Arabia is also England's largest export market in the Middle
East and a diplomatic link for the British to the Arab world. 1In 1979,
Great Britain exported about $2 billion in goods to Saudi Arabia, which is

48 In 1979 Great Britain still

its eleventh largest market in the world.
got 16 percent of its oil from the Saudis. The vast funds at the disposal
of the Saudi Arabian Monetary Agency (SAMA)--which British banks compete to
manage and British bond markeés seek to attract-—also made good relations
between the two countries an important concern. And as a ma jor arms
purchaser, Saudi Arabia was a handsome potential customer for British
weapons, especially its Nimrod aircraft.

During the weeks following the screening of "Death of a Princess" in
Great Britain, new limitations were placed on visas issued to British
company executives in Saudi Arabia. In addition, a large U.S, construction

ug

firm was instructed not to subcontract to the British. And other

pressures were brought to bear. British Airways suddenly was told that no

further supersonic flights would be allowed over Saudijhrabia. Such a ban

50

wiped out the profit from the Concorde's London=Singapore route. Lebanon

slse banned British supersonic flights over its territory and the British
were forced to seek new eastern air lanes.51

Despite the hardships inflicted by Saudi sanctions, the British made

few soothing diplomatic moves. Lord Carrington did term the affair



- 14 -

munfortunate," with the Foreign and Commonwealth Office issuing a statement

saying:52

"It is most unfortunate that Anglo-Saudi relations should have
been damaged by a film for which the British government was in no
way responsible and which it could not prevent from being shownh
on British TV or elsewhere. We hope it will be possible to
restore relations on their normal level as soon as possible.”

And various Br.tish officials and members of Parliament tock ATV to task

for the film. The Financial Times reported remarks by Deputy Foreign
53

Secretary Sir Ian Gilmore and others:

"Sir Tan said that the whole genre (docudrama) was something to
which the Independent Broadecasting Authority, and BBC should be
giving very careful attention.™

Mr. Nicholas Winterton, a Conservative from Mécclesfield:

»... called on the Government to apologize to the Saudi
Government and Royal Family for the film,"

Alleging that Mr. Thomas:

... had a 'history of producing inaccurate and biased films' ...
he wanted the Government to ensure that 'These Left-wingers do
not have the power to undermine the best interests of the U.K."

Labor backbencher Mr. Andrew Faulds, who is the spokesman for arts;

n_ .. criticized the irresponsibility and self interest of some of
the bright boys of the media,”

while Mr. Peter Shore, Labor's front bench foreign affairs spokesman:

", .. urged the Minister to make it plain to the Saudi Government that

pres: and TV in Britain were not subject to Ministerial dictation.®

. 4

And David Winnick, a Labor member, sald:5
"1t is undignified to see a British Foreign Secretary virtually

apclegizing to a reacltionary feudal state about what has been
shown on TV in this country,'™

In the media, meanwhile, the Financial Times editorialized:55

"There can be no firm guidelines on presenting events in the
third world in a way that does not necessarily offend the
sensivities of local regimes. Attempts tc work out a code



- 15 =

through, for instance, the auspices of international bodies like
UNESCO end up by disterting the truth...."”

"Tn the last resort,.." said the editorial:

v Judgement must remain with the individual organisation. 'Death
of a Princess' is open to eriticism, But that is not a reason
for suppressing it.,"

In late May, Prince Fahd, now the Saudi King, linked the "Princess"

controversy to larger issues:

"Kuwait, 24th May: 1In a statement published here, the Saudi
Crown Prince, Prince Fand, described the film "The Death of a
Princess" as part of a campaign designed to distract the
attention of the Kingdom from Arab questions.... "Prince Fahd
accused imperialism, communism and reaction of taking part in a
fierce campaign against his country, saying that it began two
years ago. He linked the campaign to the signing by the Egyptian
President, Anwar as-Sadat, of the Camp David accords with Israel.
He said: "The Zionist forces are trying to distract us with
secondary battles from our attitude towards our nation and its
just causes,'

At end May, then Foreign Secretary Lord Carrington remarked that the
film was "deeply offensive" and said that he "1yished it had never been

shown,'" Speaking at a meeting sponsored by the Middle East Association,

he noted, however that:57

n_.. it was not the government's role to ban a film '"because we
do not like it or even because it hurts our friends. '™

nasked whether his statement should be regarded as an apology,
Carrington said it was 'a statement of what Her Majesty's :
Government thinks.,'™

By July, the British ambassador was back in Jidda, and withiﬁ a few

months normal privileges were restored to British businesses operating

there.



- 16 =

"Neath of a Princess" in the United States

58

At the outset, Public Broadeasting Service™ officials seemed

calm about the substantial efforts the Saudis had made to suppress the
showing of the film in England and in other countries, The day after

the diplomatic rupture between Britain and Saudi Arabia, PBS officials

59

were reported as saying:

n__. so far there had been no direct pressure from any
official source..."

And this was repeated in a May 2nd "Advisory to Editors:"60

"In recent days, serious questions have been raised
regarding PB3' scheduling of DEATH OF A PRINCESS. As you
know, this same program has already been broadcast in
Britain and Holland, where it has caused considerable
controversy. In that connection, I should emphasize that we
have received no communication or expression of views on our
broadcast of this program from any official of the United
States government or of any other government . "

Pressed on the issue by reporters on April 2ith, PBS Director
of Current Affairs Programming, Barry Chase, said that PBS "would
not alter its plans" for film airings. Mr. Chase is quoted as

. 62
saying:

nIt is a sensitive treatment of the Arab predicament, that a

1,400-year-old culture is being whipsawed by western

influences while trying to adhere to the ancient principles.

No one, not even the Saudis, allege that the program is

inaccurate or untrue, but they are clearly embarrassed by

the depiction of the royal life style."

On April 11th, PBS issued a press release describing the uproar

in Great Britain and stating that the film would be seen in the U.S.



- 17 =

as part of the PBS "World"™ series on May 12th.*®* It described the film

as follows:63

"The World special recounts a reporter's journey through the Arab
world to investigate the life and death of a Saudi princess and
her lover. While a dramatized account, "Death of a Princess" is
based on transcripts and records relating to the actual publie
execution of Princess Misha'al, granddaughter of Prince Mohammed,
the elder brother of Saudi King Khalid."

nipeath of a Princess' describes Misha'al's confinement in a
women's palace after the collapse of an arranged marriage to a
royal cousin., The film infers that, after being prevented from
leaving Saudi Arabia with her lover, Misha'al was denied due
process of Islamic law. The two lovers were summarily put to
death in a public place,™

The news release quotes Executive Producer Fanning as saying that the
intent of the film was to offer a sensitive view of circumstances which
"lent themselves™ to this tragedy.

"The film is far from an attack... It's a very sophisticated
journey into the private circles of the Arab world ... The girl
is a symbol of the Arab predicament -- someone stretched three
ways between the West, radical Arab politics and the strict ethic
of the desert. Both (Producer/Director) Anthony Thomas and I
share a great concern for the Arab world.”

¥ ngﬂay 2nd, Mr. Chase released an Advisory to Editors, which said,
in part:

"yhile we fully understand the gravity of the concerns
regarding broadcast of this film, we stand by the program and
intend to feed it, as scheduled, from 8-10 P.M, on Monday, May
12. Our reasons are as follows. First, we have every confidence
in the integrity of the producer, WGBH, and in the integrity of
this particular program. It is this season's final program in
the WORLD series, which has just received a Peabody Award for
outstanding current affairs achievement, As David Ives,
President of WGBH, recently stated...: 'Every salient fact has
been checked and double checked. In all the controversy
surrounding the film since its broadeast in England and Holland,
there has been no rebuttal to those facts and none is likely.'
PBS agrees with and endorses that statement. ... Second, it is
precisely because of the Islamic world's central importance in
today's international arena that Americans must become better
informed about the political, religious and cultural issues in
that region...."



- 18 -

Four days before the film was to be broadcast in the U.S., Mobil 0il
Company proclaimed its opposition. On May 8th, it ran an advertisement on

the Op-Ed page of half a dozen newspapers, including The New York Times.6u

(For the full text of this advertisement, see Appendix B.}* This
nadvertorial®™ questioned the artistic integrity of producer Anthony Thomas,
asserting that his reliance on fictional characters and reconstructed
conversations was deceptive. It intimated that the privilege of freedom of
the press was being abused. Mobil also claimed that public support of PBS
entitled the U.S. government to special concern over the film, It
concluded with the hope that PBS would:

", . .review its decision to rum this film, and exercise

responsible judgment in the light of what is in the best

interest of the United States.m

As one of the "Four Sisters"--along with Exxon, Texaco, and Socal--in
the oil produeing partnership Arabian American 0il Company (ARAMCO), Mobil
has a substantial interest in Saudi Arabia's well-being. ARAMCO at that
time produced nearly 75 percent of Saudi Arabia's petroleum.65

Mobil is alsc important to PBS. The company spent $2.3 million in
1979 and at that time was expected to spend about $3.2 million in 1980 to
underwrite programming on public television. Although the company did not
threaten to withhold future funding for PBS ventures because of its
disapproval of "Death of a Princess," the fact that it had contributed $30
million to public broadeasting over the preceding decade surely did not go

unnoticed. On the day the Mobil ads were placed, WGBH president, David 0.

Ives:66

% See Appendix B also for a comment by David Fanning on the "mischievous®
use of Penelope Mortimer's letter in the Mobil ad.



- 19 -

w_ .. said that he had no reason to believe that airing the film

would 'affect our relationship with them (Mobil) as funders of

different kinds of programming.'"

Exxon, another partner in ARAMCO, also supports public television in
the amount of $4 million annually. A spokesman for that company said that
showing "Death of a Princess™ would not affect its relationship with PBS.
Exxon told reporters that it:67

®, .. nad heard from the Saudis about the film and had passed the
objections on to the State Department..."”

Some of the industry eofficials of other ARAMCO companies were, at that
time, said to be privately concerned that, if the film were shown, the
Saudis might cut their oil production.68

4 day later, then acting Secretary of State Warren Christopher
expressed reservations about the film. On May 9th, Mr, Christopher sent a
letter to PBS president Lawrence Grossman, relaying the concerns of the
Saudi government which had been expressed in a letter from Saudi Ambassador
to the U.S., Sheik Faisal Alhegelan. In this letter, Christopher also
conveyed his own reservations about the sensitive nature of the film's
contents. The Christopher letter reads as follows:69

"I am enclosing a letter just received from the Ambassador to
the United States of the Kingdom of Saudi Arabia expressing his
Government's deep concern about reports the film "Death of a
Princess" will be shown on the Public Broadcasting system., As you
will see, the Ambassador’s letter explains why his Government was
deeply offerided by the televising of the film in the United Kingdom,

"T want to assure you that the Government of the United States
cannot and will not attempt to exercise any power of eensorship over
the Public Broadcasting System., We have no doubt that, in the
exercise of (y)our programming judgment, you Wwill give appropriate
consideration to the sensitive religious and cultural issues
involved and assure that viewers are given a full and balanced
presentation.”

The letter enclosed by Christopher from Saudi Ambassador

Alhegelan read:



- 20 =

"My government has asked me to express concern to you about the
showing of the television film "Death of a Princess" on your
country's Public Broadeasting System now scheduled for May t2.

"We have recently received a recording of the film as shown in
England and find it contains many inaccuracies, distortions and
falsenoods. The documentary style of the picture is so convincingly
done that I fear the casual viewer could consider it a collection of
factual and historical events when in reality it is just the
opposite. The film shows a completely false picture of the life,
religion, customs, and traditions of Saudi Arabia. It also, in many
ways, is disparaging to the Muslim religion. The film is therefore
of fensive, not only to Saudi Arabia but to the entire Islamic world.

"We recognize your constitutional guarantees of freedom of
speech and expression, and it is not my purpose to suggest any
infringements upon those rights. However, we feel that you and
other responsible officials of your Government would want to know of
our concern and the reasons therefore before the film is shown in
the United States.

nEnclosed is material relating to the film which points out a
number of inaccuracies and falsehoods in it, I would appreciate
your considering these facts and, if you feel it appropriate, convey
our concerns to the Public Broadcasting System. We trust that the
Public Broadcasting System or other news media will determine for
themselves what the fictitious items and distortions are and will
not report them to the American public as fact.

"A major concern to us has always been the lack of adequate
understanding between our cultures and our people of each other's
way of life, our religions, our customs and our practices. We
continue to feel that increasing understanding of these things can
only benefit our nations and the world as a whole. "

Some of the comments which were included with the Alhegelan letter
were expressed as "insults.™ They were keyed to specific pages of the
seript and listed as follows:

nSome of the 'Insults to Islam &/or Arabs!
w"Frustration and the 'feeling of revolt' is no excuse for
the crime of adultry [siecl.
"___ nor is material wealth an excuse for adultry [sic].
"The Law applies to all!
Wil ove! is no excuse for adultry [sicl],
"To many of the Islamic faith the veil is worn with pride.
"False impression of the selection of leaders,
"The sword dances are a tradition of respect to warriors of
an earlier time.
"Islamic courts are degraded,

"Some of the 'Insults to Saudi Royal Family'
"Stating that Palestine revolution is 'contained' by Saudi
Arabian Government is unacceptable,



- 21 -

"Focusing on Grandfather's alleged c¢haracter instead of
crime of adultry [siel] is unacceptable,

"Frequent claims that execution was to save honor of
Granfather [sic] is an insult to the Family,

nGives a total false impression of selection of the rulers
of Saudi Arabia.

"The Kingdom of Saudi Arabia was formed without assistance
from any outside group.

n"pl]l Saudi women have same basic rights and privileges."

The Christopher letter made no attempt to dictate policy to PBS, and
insisted that it was not an attempt at censorship. But in conveying the
opposition of the Saudi goverument and urging balance, the letter according
to some observers "chilled"*® press freedoms. Two years after the incident,
private citizen Warren Christopher defended his decision to join the ™Death
of a Princess" debate. After a speech at the John F, Kennedy School of
Government, Christopher contended that his action was widely misperceived
and unfairly portrayed. His letter was an attempt, he said, not to censor
but to guide, He said he did not intend the letter as a restraint on press
freedoms, but simply suggested that the Saudi Arabian perspective should be

71
put in a fair context.

Sources at The Federal Communications Commission (FCC), the only U.S.
Government agency having direct jurisdiction over broadcasting, have stated
that while they remember the subject well as private citizens, at no time
was the FCC, at any level, approached, formally or informally, by any level
of the Executive Br'.:-mc:h.?2

Having consistently advocated press freedoms in international debate,
and recently struggled to prevent inclusion of the ferm "pbalance" in a

final UNESCO statement at Belgrade, the United States shocked some

observers when its Acting Secretary of State used that word in the "Death

% In constitutional law, the chilling effect doctrine includes "...any law
or practice which has the effe?B of seriocusly discouraging the exercise
of a constitutional right...."



- 22 -

of a Princess" controversy.?3 By apprising PBS officials of 3Jaudi concerns
for balance, the Acting Secretary seemed to lend legitimacy to the notion.
According to Hodding Carter, 3rd, the State Department spokesman of
the time, the decision to send the letter was by nc means unanimous within
the State Department, He himself, as well as his wife, Patt M. Derian,
then serving as Assistant Secretary of the Bureau of Human Rights and Human

Affairs, "thought it was inappropriate to do so," according to The New York

Y
Times.7 The Times, saying that the White House approved the letter, also
reported that:

"This was the first time...the State Department had been asked by
a government to intercede in advance of a televised film, He
(Bodding Carter) said there had been many protesis in the past
about movies that had been shown.™

Newsweek reported ‘c.l'xa‘c.:"?5

n. .. It was the first time the State Department had ever
interceded on behalf of a foreign complaint over the airing of a
television program., The decision, said one official, was taken
'at the highest level,'" ’

Reaction to the Acting Secretary's letter in the American press was

swift and severe. The New York Times noted that, as a former Assistant

Attorney General, Christopher knew better than to encroach upon First
Amendment rights and presumably acted "on m-ders.“T6

A member of the Christopher staff involved in preparation of the
jetter has said that it was merely meant as a message of transmittal, In
hindsight, he says, "balance" was probably an unfortunate choice of words.
White House clearance of the letter was obtained in routine fashion at the
working and not at the policy 1eve1.77

On Capitol Hill, debate over showing "Death of a Princess™ was mixed
and contentious. Several Congressmen accused PBS of "poor judgment™ in

planning to air the film. House Foreign Affairs Committee Chairman Clement



- 23 -

Zablocki, Democrat of Wisconsin, was especially veciferous in criticizing
the public network, Zablocki, said !ﬂema:r-ee&:k;?8
" .. pointed out that PBS depends on the Federal government for
29 percent of its funding. 'If it is going to show substandard
films,! he asked, 'why should we waste the taxpayers' money?'"
He was joined in critieism by ranking Republicans Representative William 3.
Bloomfield of Michigan and Senator Barry Goldwater of Arizoma. But Rep.
Andrew Maguire, Democrat of New Jersey, defended the Constitutional
guarantees enjoyed by PBS and argued that "the show must go on.“79
But just how the show would g0 on was still unclear. PBS officials
were quietly considering what to do, partly in response to public protests,.
80
According to one report:

n_..thousands of ordinary citizens telephoned PBS and its member
stations...four or five to one against airing the show."¥

As a result, WGBH decided that while the film would go on fully intact, it
would be followed by an hour long panel discussion of Islamic issues called
"The Arab Dilemma," A WGBH representative is quoted as saying:au

"ye had discussions with PBS about a follow-up program, and this
seemed to be the best solution of various concerns.”

Produced by WGBH, the panel discussion was led by Michael Dukakis,
then between two terms as Governor of Massachusetts, and included Faoud
Ajami, Director of Middle Eastern Studies at Johns Hopkins, Peter Iseman, a

contributing editor to Harper's; Muddasir H. Diddiqui, Imam to the Muslim

% The Mobil ad played a part in stimulating these protests, but so did
literally hundreds of columns that were written in papers all over the
country as the date for scheduled airing of the "Princess" drew near.
Columnists took all sides of the issue and created huge viewer interest in
the coming broadcast. WNET-TV In Newark, N.J. reported having 1500 calls
between Thursday, the day the Mobil ads appeared, and Monday, when the film
was shown, with 80 percent of the callers opposed to the quwing. After
the program, about 600 calls ran 2-1/2 to 1 for the film. WETA-TV,
Washington, D.C., ™... recgéved hundreds of phone calls, nearly all urging
cancellation of the show." Herbert Schmertz, Mobil's Vice President of
Public Affairs, is reported to have "... said (that) the oll company had
received a number of calls from persons who said theysgad not known that
"Death of a Princess" was a 'fictionalized program.'”



- 24 -

community of greater Boston; Roger Fisher, professor of International Law
at Harvard; Judith Kipper of the American Enterprise Institute, and British

writer Andrew Duncan. "The Arab Dilemma" was carried by 231 PBS

stations.85

The deeision to have a controversial program follewed by a panel

discussion was not unprecedented at PBS. But the decision to lengthen the
discussion from a few minutes to an hour after controversy had ensued
struck some observers as a gesture of appeasement., Pulitzer Prize winning

reviewer Willism A. Henry III called the panel discussion "the most

disreputable aspect of the'whole affair.” Wrote Henry:86

n___PBS refused to kowtow to the Saudis by canceling the show,
Instead it kowtowed to the Arabs and their influential friends by
staging an hour of apology for being American, white, Western,
and industrial.”

The panelists were "shills for the Saudis," Henry said.
Had "Death of a Princess” been a documentary, such a controversy over

the ensuing panel discussion might not have arisen, Section 315 of the

1934 Communications Act, the Fairness Doctrine, states that:87

"_ .. nothing ... shall be construed as relieving broadcasters, in
commection with the presentation of newscasts, news interviews,
news documentaries, and on-the-spot coverage of news eventis, from
the obligation imposed upon them under this chapter to operate in
the publiec interest and to afford reasconable oppertunity for the
discussion of conflicting views on issues of publie importance."

But the documdrama, lying as it does somewhere between fact and fiction,
may slip through the cracks of the intent of the Congress.
On May 12, 1980, PBS put "Death of a Princess" on the air., Most PBS

stations in the country resisted pressure and expressions of concern. PBS

88

spokesman, Mark Rarrad said:

"Mobil and others are in the business of marketing oil products
and we're in the business of the free flow of information and the
First Amendment."



But such "free flow" did not occur everywhere, Altogether, 38 PBS

stations in 13 states did not carry the film and 48 stations delayed its

broadcast. But some of these stations never intended to carry it.89

Fourteen of the 158 licensees did not contribute to funding for the "World"
series and thus 4id not plan to show the film, Five PBS stations is South
Carolina--wheére Saudi investors have large holdings in real estate in
Hilton Head and other coastal resorts, and where then U.S5. ambassador to
Saudi Arabia John West once served as governor--refused to air the

docudrama.90 Patricia Dressler, as spokesperson for the South Carolina PBS

stations:g1

#_ .. said that the network had been under no outside pressures,
but that its decision to cancel the film had been influenced by
the fact that the state's former Governor, John C. West, is the
United States Ambassador to Saudi Arabia.

"iye are more sensitive to relationships with the Saudi Arabian
Government because of Mr, West's position. ... We felt that in
light of the international situation, there was no reason to
broadcast a program that we felt would be offensive to the Saudi

Arabians.!

"She added that Mr. West had not called before the network made
its decision, but did so, to express his appreciation, after he
had learned about the action."

The "Princess™ at Court

Two extremely interesting court cases, which were later combined in
Appeals Court, resulted from citizen attempts to force KUHT=-TV in Houston
and the AETC network in Alabama to show "Death of a Princess,"

The introduction to the abstracts of the decision on rehearing of the

combined cases involving AETC and KUHT began as f‘ollows:92

"The two appeals before this Court on consolidated rehearing
raise the important and novel questicn of whether individual
viewers of public television stations, licensed by the Federal
Communications Commission to state instrumentalities, have a
First Amendment right to compel the licensees to broadcast a



- 26 -

previously scheduled program which the licensees have decided to
cancel,....

The Alabama Educational Television Commission, which operates nine
non—commercial educational television stations in that state, was one of
the 144 public television licensees who contributed to the funding of the
"World" series., By contributing to funding through a mechanism called
Station Program Cooperative, licensees gain the right to broadcast
programs, but are not obliged to do so,.

The background to this case is described in the abstracts of the final
decision document of the United States Court of Appeals for the Fifth
Circuit for October 15, 1982 (see note 92):

#_ .. During the week prior to the scheduled broadcast of "Death

of a Princess" AETC received numerous communications from Alabama

residents protesting the showing of the program. The protesis

expressed fear for the personal safety and well-being of Alabama
citizens working in the Middle East if the program was shown. On

May 10 AETC announced its decision not to broadcast the film as

scheduled."

On May 12th, the day of the originally scheduled showing, Donald E.
Muir, K. Jeff Buttram and O, Navarro Faircloth, ",.. residents of Alabama
who had planned to watch,..", citing the First and Fourteenth Amendments,
sued to compel AETC to show the film and to permanently enjoin it from
"making 'political' decisions on broadcasting.,” The Distriet Court for the
Northern District of Alabama found in favor of AETC beca se:

w,,. the First Amendment protects the right of broadcasters,

private and public, to make programming decisions free of

interference,.."

and

n_.. that viewers have no First Amendment right of access...

sufficient to compel the showing of "Death of & Princess,"

Muir, Buttram, and Faircloth then appealed, but a panel of the U.3, Court

of Appeals for the Fifth Circuit upheld the District Court's decisioni



- 27 =

"The panel held that the plaintiffs had no constituticnal
right to compel the broadcast and that AETC's refusal to
broadcast the program was a legitimate exercise of its
statutory authority as a broadcast licensee and was protected
by the First Amendment."

Meanwhile, in Houston, Texas, a decision not to show the previously
scheduled "Death of a Princess" had also been made by KUHT-TV. KUHT-TV is

funded and operated by the University of Houston, which is in turn funded

and operated by the State of Texas,

"On May 1, 1980 KUHT-TV announced that it had decided not to
broadcast the preogram. This decision was made by Dr, Patrick J.
Nicholson, University of Houston Vice-President for Public
Information and University Relations., Dr. Nicholson had never
previously made a programming decision such as this, though as
the university official charged with the responsibility of
operating KUHT-TV he had the power to do so, In a press release
announcing the cancellation Dr. Nicholson gave the basis of his
decision as 'strong and understandable objections by the
government of Saudi Arabia at a time when the mounting crisis in
the Middle East, our long friendship with the Saudi government
and U.S. national interests all point to the need to avoid
exacerbating the situation.' Dr. Nicholson also expressed a
belief that the program was not balanced in a 'responsible
manner.!

"In addition to the reasons cited in the press release, the
District Court, upon consideration of Dr. Nicholson's testimony,
found four other reasons why the cancellation decision may have
been made. First, Dr. Nicholson testified that he considered the
program to be 'in bad taste.' Second, Dr. Nicholson expressed
concern that some members of the public might believe that the
'docu—drama' was a true documentary, Third, Dr. Nieholson
testified that the University of Houston had previously entered
into a contract with the Saudi Arabian royal family to instruct a
particular princess, Finally, Dr. Nicholsen testified that he
had been in charge of fund raising activities for the university
from 1957-1958 and that a significant percentage of the
university's private contributions came from major oil companies
and from individuals in oil related companies."

Dr. Nicholson has since said that he played only a minor role in
sending a University of Houstén professor to live in the royal palace at
Ridayh to tutor a Saudi princess. During the controversy, he states, he
was never contacted by any petroleum company or any representative of any

corporation or foundation.93



- 28 =

Having learned of the KUHT-TV decision to cancel the program, on May
8th Gertrude Barnstone brought suit to require the station to show the
film, Harvey Malyn later joined this suit as a party, plaintiff. Ms.
Barnstone argued that:

" .. as a subscriber to and regular viewer of KUHT-TV her First

and Fourteenth Amendment rights were violated by the decision to

cancel the program,"

In this case, however, Judge Gabrielle McDonald of the District Court for
the Southern District of Texas found for Ms., Barnstone and ordered the
University of Houston, as the KUHT licensee, to broadcast the film,¥*

The University of Houston appealed, and because of the contradictory
Muir decision, the two cases were combined and reheard. On appeal, a main
argument advanced by Ms, Barnstone was that the University of Houston and
KUHT=TV, being state actors, were limited in programming discretion because
they were state instrumentalities. But the Court of Appeals decided that
publie broadcasting licensees have the same rights to free programming
decisions as private ones, that they were not public forums, and that their
actions did not constitute censorship under the First Amendment. Therefore
the rights of both AETC and KUHT to withhold programming at their
discretion were affirmed.

The decision to reverse the District Court order vis a vis the
University of Houston was made by the 5th U.S5. Cireuit Court of Appeals in
Austin on May 12th, the scheduled day for the film's showing., An

application to the U.S, Supreme Court to have the reversal reserved (an

¥ "The court held that KUHT-TV, the television station operated by the
University, was a publiec forum and as such it could not deny access to
speakers——here, the producers of "Death of a Princess"—--who wished to be
heard in the public forum, unless its reasons for doing so could with-
stand the rigorous scrutiny to which 'prior restraints' are traditionally
subjected.®



- 29 -

application to vacate) was made the same afternoon. Little more than an
nour before the scheduled showing, Mr. Justice Powell, exercising his
authority as Circuit Justice, after consulting:

®. . .informally, with each of my Brethren who was present at the
Court when these papers arrived late this afternocon..."

denied the application without, however, expressing a view on the merits of
the case:.gj4

A& new petition for a Supreme Court hearing on the case was denied on
Marech 7, 1983.95

The evening of May 12th, Ms. Barnstone and her lawyer and nearly 100
other people saw "Death of a Princess"™ at the Rice University Media Center,

A videotape of the film was provided by Breakthrough magazine, which said

it came from an unknown source, having been mailed, unsolicited, from
Boston. Ms. Barnstone is said to have commented on the filrn:?6

"I found it very compelling, very poignant, but also very long.

If I had watched it at home, I don't know if I would have watched

the whele thing., '™

In the late afternoon of May 12th, Texas A & M University, the
licensee for KAMU-TV at College Station, also cancelled the film. The
University's president, Jarvis Miller, said:g?

niThe decision to cancel the program was made on the basis that

we should not risk damaging international relations by showing

a movie that reportedly relies on sensationalism and shock value

to attack a culture and a religion that is foreign to us..."

Ancther novel law suit emerged from the "Death of a Princess" affair,
this one being launched against the co-producers of the film, David Fanning
and Anthony Thomas, and against ATV of England and Lawrence K. Grossman,
President of PBS. Khalid Abdullah Tarig al Mansour and Faissal Fahd al

Talal, representing Concerned Black Americans in Support of Africa and the

Middle East, Islamic Centers of America, Akbar Institute, and the Muslim



- 30 -

League of Canada, brought this suit in the United States Distriet Court,

Northern District of California.98

Faissal Fahd al Talal and Khalid Abdullah Tarig al Mansour had written

to WGBH in early May, saying that they were two Muslim lawyers practicing

in California and representing several Islamic groups, They demanded:gg

n that the film be canceled or that equal time be given for a

response."

The letter threatened a federal court suit to bar showing of the film

if these demands were not met.

The court's opinion by District Judge Aguilar on September 25, 1980

said:

MThis is an action in which the plaintiffs claim that they
consist of a class of 'nearly one billion persons.' They seek
damages in the amount of twenty billion dollars because of the
national television broadcast of the film "Death of a Princess."
Plaintiffs include 'followers of the Islamic faith throughout the
world' and 'Americans who are committed to a respect for world
and Islamic traditions'... They allege that the film ... is
'insulting and defamatory' to the Islamic religion, ,.."

Remarking on the claim, the judge said that:
"The substance of plaintiff's claim is that all muslims=~a
population which exceeds 600 million-—were defamed by the airing
of "Death of a Princess."” The law of defamation, however, does
not give rise to such a cause of action. The aim of defamation
law is to protect individuals; a group may be sufficiently large

that a statement eoncerning it cannot defame individual group
members.™

The judge concluded that the plaintiffs! request "... oorders on the
frivolous..." and dismissed the case with prejudice since no actionable
claim had been demonstrated.

On May 15th, the Saudis announced a ¢2 per barrel hike in crude oil
prices. But this merely brought its prices in line with those of other

Persian Gulf states, and both U.3. oil industry and Government officials



- 31 -

expressed the opinion that this price rise and "Death of a Princess™ were

unrelated.m0

On May 15th, PBS issued a press release containing endorsements it had
received from the National Council on the Arts, the Writers Guild of

America, and the Radio Television News Directors Association on the stand

n 101

it had taken concerning "Death of a Princess, On the same date, PBS

was cited as "a leader in the field of broadcast journalism" while

receiving all four® of the 1980 annual American Jewish Committee Mass Media

awards.m2 PES President Lawrence Grossman, accepting the PBS award,

", ..took the opportunity to reflect on events surrounding the film's
broadcast,

n,.. 'We must understand other people's sensitivities and their
vulnerability,’' Grossman said. 'But our obligation is to deal
with these concerns and sensitivities in an open and
straightforward manner.,'

"Grossman noted that one of the lessons learned from "Death of a
Princess® was that there is an almost 'shameful need to increase
our knowledge of and insight into the Arab world and Islamic
culture and history.'

"Another lesson learned, Grossman said, was 'just how vulnerable,
how endangered, the First Amendment tradition really is in this
country.'

"7t is one thing to support free speech when the views we like,
or have no interest in, are aired,' Grossman observed. 'It is
quite another thing to stand up for free speech when ideas or
images that are repugnant to us, or that will cost us a price,
are put on the air,'

"Death of a Princess" in Sweden, Denmark, Holland and Australia

On April 21st, 1980, the Home Service in Sweden announced that:103

n .. the documentary would not be shown by TV-1 because the sole
rights had been bought by a private Swedish videogram company for

% The other awards were presented to Children's Television Workshop
{(producers of "Sesame Street," "The Electric Company” and "3-2-1
Contact™): to "The MacNeil Lehrer Report,™ and to "Masterpiece Theatre.”



- 32 -

a sum several times higher than normal. The managing director of
Scanvideo, which had bo.ght the film, had said it had realized
that the economy would suffer great harm if the film were shown
and had decided that it must not be shown."

Remarking on this later in the year, The Economist said:1011

nSwedish industry was appropriately grateful; the government

tut-tutted a bit about the ethics of the manoceuvre; but one more

of the pitfalls that lie in the path of even the most delicately

stepping neutral was dodged.”

In Denmark, the film rights were purchased but the film was not shown
because it was said to be "too sensational” and had "little factual docu-

mentation." The affair caused a huge diplomatic stir. Mr. Poul Nielson,

Denmark's Energy Minister took responsibility for an 0il contract between
105

Petromin and Dansk Olie og Naturgas (Dong), which The Economist said:

" . .could cost (him) his job ... or even imperil the minority
Social Democrat government."

A clause in the contract with Petromin is said to have read:
n1_ .. such (contracting) government or any such department or
instrumentality (will not) conduct itself in such a manner as to
bring the Kingdom of Saudi Arabia or any of its departments or
instrumentalities into disrepute in the international il
community or in any other manner whatscever,'™

And a second clause added that:

f"petromin 'shall in its absolute discretion determine that there
has been any breach by buyer.'"

Following a storm of protest, Mr. Nielson denied that the
contract had political implications:

"iye are not planning to do anything to bring Saudi Arabiz into
disrepute anyway.'"

he is reported to have said.
Despite protests, the film was shown in Holland, where the executive
board of the Dutch Broadcasting Authority resisted the advice of the Dutch

Government and the pleas of the country's businessmen.106



- 33 -

In Australia, Deputy Prime Minister, then Acting Prime Minister Doug
Anthony sent a telegram to that country's Seven Network--one of the film's
contributors--urging it to "... carefully conside; the matter befor;
broadeasting the film." Anthony, also Australia's Trade Minister, said
that "Death of a Princess® was "grossly offensive tc the Saudi Arabian
royal family and government." Broadcasting the filw, it was said, could
jeopardize Australia's substantial trade with Saudi Arabiz mnd threaten new

107 Mr. Anthony was alsc concerned

projects which were under discussion.
with the threat to Australian relationships with other Islamic states, He
and an Australian trade delegation had recently visited Saudi Arabia, after
which the two countries had signed a trade and sconomic and technieal
cooperation agreement. Two-way Lrade between them in oil, wheat, meat and
dairy products was said to be about $500 million a year and expected to

grow to $1 billion a year over a five year period. Anthony also stressed

that trade agreements had been arrived at or were under negotiation with

Irag, Bahrain, Oman, the United Arab Emirates, Kuwait and Qatar.108

"1In general, there has been a sirong effort over recent years to
strengthen Australia's relations with the Islamic world, and in
particular with the countries of the Arabian Peninsula,' Mr.
Anthony said. 'My personal view is that, all things considered,
the film should not be shown.'"

Australian diplomats, it was reported, had been approached informally
by the Saudi Embassy in Kuala Lumpur about banning the film. Malaysia
itself cancelled the film showing at the urging of the Saudis.

Anthony's appeal was criticized by the leader of the opposition Labor
Party, William Hayden, who said that:109
n_ .. Anthony was trying to deny Australians the right to view

published material, and charged that the government was letting
standards in Australia be determined by ‘'oil taps overseas.'"



- 34 -

A month later, the Australian government:110
",_,, expressed concern about the showing of the film in that
country, but said it would not attempt to stop it."

Saudi Arabian Interests in the $.3, and U.S. Interests in 3audi Arabia.

Unlike England, which suffered severe sanctions from the Saudis for
showing "Death of a Princess," the U.3. directly experienced little more
than rebuke, One reason for Saudi harshness toward Great Britain was that
it showed the film first and at a time when the Saudis were attempting to
deter other countries as well, But an important factor in Saudi leniency
with the U.S. may have been that while the U.S. needs Saudi oil, the Saudis
need American gpods, technology, management, arms and military security.

Americans have been present in Saudi Arabia since the 1930s, but until
the late 1950s, this was largely due to ARAMCO's oil activities. 1In the
1960s American interests began to spread all over the country, and this
rapidly accelerated following the 1973 Middle Eastern War. On deciding to

modernize:111

n_ . _The Saudi ruling elite has wilfully chosen the American
economic mode of development, partly because of the long "special
relationship,™ partly because of fascination, but mostly because
of class interest and security imperatives. ..."

The Economist reports that:112

n_ . _Americin companies, the Kalph Parsons Company and Bechtel,
are building Saudi Arabia's new industries. There are around 400
American companies and 45,000 American citizens in Saudi Arabia.
Some 16,000 Saudis are studying in America. The United State
geological survey charts the country's mineral rescurces. The
United States Military Training Mission trains the army, air
force and navy. The Americans are modernising the Saudi national
guard, The American corps of engineers manages contraects worth
$19 billion for the ministry of defence and the national guard.
There are more than 4,000 Americans engaged on military
programmes of one sort or another."

On the other hand, the U.5, and the world now depend heavily on Saudi

Arabia., "If the Saudi Arabian regime went under," says Laurence Klein of



- 35 -

Wharton Economics, "™there would be disaster in the world economic
system."113

In 1980, Saudi Arabia was producing 20 percent of the non-communist
world's oil, including nearly 17 percent of all oil imported by the U.S.
and approximately 40 percent of the oil consumed by Japan and France. It
accounted for U0 percent of OPEC production and 30 percent of the world's
known oil reserves. At its peak of produection in 1981, it produced more
than 10 million barrels daily. Due to an oil glut, this had been reduced
to 5.5 million barrels by the end of 1982.11u

Any disaster to the Saudis would be especially bad for the 0.3, The
Saudis have about half of their estimated $200 billion in world investments
in the U.3. Moreover, more than half of those Saudi investments are said
to be in Treasury notes. The U.S. also has substantial investments in
Saudi Arabia not just in the oil industry, but also in construction.
Bechtel, for example, stands to gross an estimated $50 billion over the
next twenty years there.115

Saudi Arabia is also a good American market. In 1982, the U.S.
imported $6 billion of Saudi oil, but it exported $5 billion worth of goods
to that country. Altogether, the developed countries, which spend about
$66 billion a year on Saudi oil get $24 billion back in sales, The United
States is thus doing better than most. I; 1980, the Saudis.imported about
$35 billion altogether in goods, of which the U.S. supplied the largest
share, 18 percent. Japan supplied 16 percent, West Germany 10 percent, and

Britain and Italy 8 percent each, with most of the rest coming from the

developing world,



- 36 -

Beyond its own national interests, the stability of the Gulf area is
vital to the United States in its contest with the other superpower, the
USSR. While the Saudis oppose American bases in the gulf area:116

"Sgudi air fields, which are built to American military

specifications, would almost certainly be thrown open to America

in the event of a major crlsis in the Gulf..."

"We have as much stake in their stability as they do," said former
U.S. Ambassador to Saudl Arabia John West.117

It is not surprising then that the U.S. responded sympathetically to
Saudi concerns over "Death of a Princess," especially in 1980. American
hostages were still in Iran., Their rescue was attempted in the midst of
this controversy. The U.S. embassy in Islamabad had been burned. The Shah
was recuperating in Egypt. The Saudi regime was contending with a recent
uprising by Moslem fundamentalists at Mecca. Moreover, the Russians were
in Afghenistan, and the U.S. was boycotting the Olympic Games. Tito was
buried on the day Mobil placed its famous ad. These things could have made
Saudi complaints seem a little more fair, press concerns a bit petulant,

and the goal of freedom of information temporarily less important than long

term strategic interests,



- 37 -

"Death of a Princess" on Videotape

In the fall of 1982, PBS Video, a subsidiary of the Public Broadcasting
Service, in cooperation with King Features, began distributing video tapes
of "Death of a Princess" to institutions, The film is available for sale
or rent to schools, colleges, governments, businesses and libraries for
of f=air or closed=-circuit use. The videotapes are for use in the domestic
United States only and are not available for use on private home video tape
recorders. This is the first videotape copy of the film available in the
U.S. for distribution through normal channels.

However, although it may be illegal under certain circumstances¥® the
duplication of films aired on:television is technically simple and
extremely commen. The number of videotapes available through indirect
markets has mushroomed since the introduction of home videotape and video
cassette recorders, called VIRS and VCRs., These recorders can play
television shows and movies as well as record them. In addition, one copy
can be used to make more. According to one estimate, "illegal" taping now

118

costs the American film industry up to $1 billion a year. For example,

before "ET" was released in England in December 1982, tens of thousands of

Britons had already seen it on videotapes.119

®,.. In Britain, film and television producers claim that
bootlegging accounts for at least half the country's $400 million
prerecorded videocassette market. ..."

says Business week.120

Time magazine says of videocassette recorders:121

"The Middle East is a treasure trove of VCRs, A Sony official said
last year that 20% of the company's VCR production was sold there,
Saudi Arabia bans c¢cinemas, bars, nightclubs and theaters, and

its local television operates under censorship so strict that even

% The question of the legality of off-the-air programming and film taping is
the subject of Congressional and Supreme Court considerations in the U.S.



- 38 -

affectionate pecks between husband and wife are too profane for

the small screen. Little wonder, then, that well-to-do Saudis

snap up VCRs and cassettes, especially of R- and X-rated fare.

VCRs and cassettes are banned in Iran, but thousands have been
smuggled in by wealthy Iranians. In Egypt, where the per capita
income is $500, the privileged few are eagerly buying VCRs for up

to $2,500. The demand for cassettes is so extensive that some
supermarkets in Cairo have set up video lending libraries, while

video shops are becoming as common as bazaars.”

In Dubai, United Arab Emirates, one dealer told newsmen he sells up to

100,000 video machines a year in the United Arab Republic alone.122 The

blank video cassette market there is 200,000 a month, with most of them
being re-exported--legally or illegally--~into Saudi Arabiz and Iran.

In Saudi Arabia, the video tape recorder has become a way of life,

The AP reports t.hat:123

"Almost every Saudi city dweller--42 percent of the six million
population, has a house, a car and a color television set with
video-tape player..."

Bored with censored and religious programming on television, the Saudis are
inecreasingly turning to their video cassettes. The children devour
westerns while adult men and women enjoy more sophisticated fare.

During and shortly after the international controversy over the
showing of "Death of a Princess,™ at least one and probably several
versions of the film are said to have been available as videotapes or

124

cassettes in Saudi Arabia, Private video lenders who supply Saudi

citizens with illegal videotapes to watch behind locked doors are said to

have hastened to secure copies as publicity mounted over the film.125

Douglas Boyd, who has said that Saudi Arabia, and the Gulf area in

general:1

" may constitute the largest home video cassette market in the

world..."

reperted that:m7



-39 -

n_ __the film was flown to the Eastern province the morning after
its showing on British TV: copies were duplicated and made
available in Dammam for sale the same day."

The flow of videotapes and cassettes and of blanks for duplication of
movies and programs into Saudi Arabia is part of a tremendous new worldwide
trend., Electronic Industries Association says that by end 1982, about five

128

million video recorders will have been sold, and:

n... of the estimated 38 million tapes sold for those machines in
1982, more than 31 million of them will be blank."

During the first three-quarters of 1982, the Japanese--principal
makers of all VTRs and VCRs--shipped 3.5 million video cassette recorders
to Europe. This was an increase of 146 percent over the year before., The
West Germans, for instance, bought an estimated one millicon VCRs in

129

1682, Most of the available programming for these machines cansists of

U.S. and Western European films and Ytelevision shows which have quite often

been "illegally" duplicated and are being sold on the black market.130

At the time that Lebanon banned "Death of a Princess™ on television,
20 illegal tapes of that film were confiscated by Lebanese police. There
is.no reason to believe that this film is not available on videotapes in
Islamie and other countries throughout the world.131

Videotapes and cassette recorders are increasingly making political
tracts and other explosive materials available., Efforts are therefore
being made by governments to control them, but with little success. The AP
32

reported in January 1987 from Pakistan that:1

A tribal council in the Khyber Pass has decided to ban the use
of video cassette recorders because they 'negate' traditional
values and customs..."

But the report added that although the Pakistani Customs Department
133

had banned the machines:



_ 40 -

",.. they remain a popular item sold by smugglers, many of whom
operate in the tribal belt,"

138 reported that the Chinese had jailed two

In September 15682, Reuters
men for attempting to smuggle pornography, including 40 pornographic video
cassettes, into the zone bordering on British Hong Kong. China requires

that all video cassette recorders be registered with local authorities and

that all cassettes be approved "as healthy for body and mind."

And in Kenya:135

w_ .. There are some 75,000 video cassette recorders... Two years

ago (1979) there were 35,000 recorders (here), Since then, about

100 video cassette libraries have sprung up in Nairobi and

Mombasa, with thousands of cassettes available..."

Many of the films are of poor quality and obviously "pirated,™ but
permit nightly flouting of censorship laws., The government of Kenya is
deeply concerned for this reason, but also because it feels that an
ineredible amount of money needed for more important things in this poor
country is going to pay for these machines.

The Japanese "oriental mafia" group called Yakuza is said to scour
foreign ports for pornographic videotapes and cassettes to add to the other

forbidden items--like firearms—-which they smuggle into Japan.136

In India VTRs and VCRs are status symbols.wT
The French government attempted to use strict tariffs and customs
restrictions to halt the invasion of Japanese-made recorders. This
138

ineluded a cumbersome, time-consuming customs clearance procedure which:

n__ . has virtually choked off the flow of video recorders into
France.,"

Under the new poliey, video recorders which, during the first 10 months of
1982 were cleared at a rate of 64,265 a month, were reduced to 10,000 a
month in December of 1982. This was for economic rather than political

reasons, however, and was an effort to protect French industry.



- 41 -

In the Soviet Union, the video cassette has come to be regarded as a

"Trojan Horse" from the West., The London Daily Telegraph reports that the

KGB now pursues VCRs with vigor normally reserved for the underground

press, attempting to suppress pornography as well as "anti-state™ films
like "Dr, Zhivago.“139

There are said to be about 50,000 privately owned video cassette

recorders in the USSR, which sell for about ten times their price in the
United States. One source says that among the cassettes confiscated have
been "filmed versions of works by Alexander Solzenitsyn." And while the
Soviets mainly express their coencern for pornography, it is thought that

they are more alarmed about documentaries and other discussion programs

which have to do with both foreign affairs and the internal policies of the

Soviet Union.1u0

"To the KGB, the video is the same as a typewriter or a printing
press, It spends thousands of man hours raiding homes of
dissidents and confiscating anti-Soviet books. Now they are
after cassettes because they fear the impact of say, a BBC ...
program about [then Soviet leader] Brezhnev's rule."

In Saudi Arabia, too:1u1

9"The video cassette business has ... circumvented the
government's policy of controlling the kind of visual material
shown in the kingdom."

Other Communications Innovations in Saudi Arabia

Video tape and cassette recorders and taped movies and TV programs are
only some of the new types of communications modernity has brought to the
Saudis. Western books, magazines, and records have poured in.1q2 In
addition, the country's third development plan for 1980-85 will spend $U45
billion, or nearly one-sixth of the total $285 billion, to improve its

communications. According to the Minister of Post Telephones and

Telegraph, 900,000 telephone lines had been installed in 150 urban and



- 42 -

rural areas by 1981. They were expected to number 1.2 million and to reach
400 towns and villages by the year 1985.1u3

According to the Annual Report of the Saudi Arabian Monetary Agency
(SAMA), the number of telexes had reached 12,000 by end 1681. By 1885,
they are expected to reach 30,000,

By spring 1982, the 3Saudi PTT's had 50,000 inter-city long distance
channels which were being handled by coaxial cables, by the microwave
system, and by three satellite stations. Tt also had 1,200 international
call channels to more than 100 countries, and 90 of them were equipped with
automatic telephone dialing.1u”

After the seizure of the Grand Mosque (see below), the Saudi regime
banned the import of a number of Western items. But the government stopped

short of intervening in television set sales and the procurement of

videotape machines, presumably to avoid alienating the middlie class,

Communications Technologies and Revolution

As in neighboring Iran, modernization has come to Saudi Arabia
primarily as Westernization. And as in Iran, there are those who object to
it. 1In November 1979, several hundred heavily armed moslem dissidents
invaded the Grand Mosque in Mecca., They held the mosque for two weeks,
during which 270 people were killed. Among the rebel demands was the

abolition of television, which they claimed was against the teachings of

the Koran.145

The AP points out that:196

MHistorically, the introduction of Western ideas has spelled
trouble in Saudi Arabia. In 1929, there was an uprising against
the nation's founder, King Abdel Aziz, after he introduced the
telephone, and 30 years later there were riots in the Quassim
area northwest of Riyadh when a school for girls opened."



- 43 -

In Iran, such discontent led to full scale revolution, and Western
inventions like recording tapes and the direct dial telephone were
important contributors to its momentum. The Ayatollah Khemeini made
ingenious use of the new communications technolegies in order to engage and
incite his followers, despite the fact that control of primary media--
newspapers, radic znd television--remained with the Shah.

Time magazine reports that beginning with Khomeini's exile in Turkey
in 1964, the Ayatollah maintained regular communications with his Iranian

147

followers through tape recordings:

"He regularly sent back to colleagues in Iran taped messages that
were reproduced and distributed to mosques throughout the
country.”

Other means of communication were used as well, Following the mysterious
death of a distinguished Islamie teacher in May 1977, and of his own son
six months later (both assumed to be murders by Iran's secret police,
SAVAK), the Ayatollah wrote a letter to the Iramian people. This is now
regarded as a principal contribution to the revolution, since it urged the
overthrow of the Shah by the military. Bundreds of thousands of copies of
the letter were distributed throughout Iran. This led to the observation
by one Iranian that the revolution was engaged in fighting "against
autocracy, in favor of democracy, by means of Xerocracy.“148
Majid Tehranian, former Director of the Iran Communications and
Development Institute in Tehran and now with the University of Hawaii, has
described the connection between novel use of communications technologies
and revolution in detail. Tehranian praises the utility of the
photocopying mac:m'.rvuc.-:w9
"In the autumn of 1978, with the unleashing of opposition
strikes, the most popular form of political communication was the

Yerox. Dozens of newsletters, or 'elamieh,' were issued every
day."



- 4y -

Now video cassette and tape recorders with their potentially explosive
content have been added to this arsenal of intimate communications.

One is tempted to dismiss the use of video technologies for subversive
purposes as being little different from the age-old underground press, but
there is a clear difference. Where the underground press was liable to be
controlled by a single agent, the video cassette recorder (like the tape
recorder) gives every owner his or her own "printing press.” The
consequence is a state that is far more porous and vulnerable to
subversion,

As a Dubai video cassette retailer put it:150

"The video business will never be controlled. It is like a

fungus., Wherever there is restriction there is demand, and it

just grows and grows."

Conclusion

The "Death of a Princess" controversy is the kind of international
fairy tale that could not have occurred a few years ago. The power of oil
wealth, the sudden development and change within rigid and long quiescent
societies, the intensive interdependence between all nations, the growing
importance of the media internationally, and the burgeoning of
communications technologies have all contributed to making this fairy tale
pessible,

But the very things which have brought the controversy about have
provided certain equilibria. Saudi Arabia, which has achieved sudden power
has also achieved sudden vulnerability. While it can now make its power
felt in world capitals, it has lost its ability to remain withdrawn and
secretive, Both developed and developing nations are hostage to world
energy resources. But to use these resources to build its country, the

Saudis must have imports from everywhere. And it must suffer certain

societal changes., The Western media which, through various technologies,



- 45 -

can now get its message everywhere, must stay on guard if it would remain
free. .

This attempt by one nation to control the television programming of
other nations which was not meant to be broadcast across its own borders
was probably futile from the outset. For the advent of videotapes now
means that, once the first coiatroversial copy has been made, others can
then be easily secured. The desirability of television programming and of
of f-the-air tapes increases with publicity and with attempts to control
them.

For the most part, nations and institutions have shown themselves
capable of meeting and dealing with this new sort of controversy. The
Islamic nations opted to support Islam against perceived attacks against
it. Most Western nations stood behind their principles of freedom of
information, despite possible heavy economic costs. Broadcasters insisted
under pressure on their right to select their own programming. And, in
those court cases emerging within the United States, this right was upheld
under the principles of existing law.

The emergence of videotapes has added a new dimension, however, and
one that may not be so amenable to control.

The Economist hes said t.hat:151

"Saudi. Arabia has coped with the heady rush of economic events as
well as might be expected. It has had only a handful of years to
adjust itself to the responsibilities of wealth ..."

Apropos the "Death of a Princess" controversy, this statement could

appropriately be changed to read:

"The world has coped with the heady rush of communications events
as well as might be expected. It has had only a handful of years
to adjust itself to the responsibilities of new information
technologies,.."

In the coming years, both Saudi Arabia and the world must prepare

themselves for more adjustments,



- 46 =

Appendix A

nBritish TV Film: Statement by Saudi Supreme Judicial Counecil,™ Excepts
from commentary reported by the British Broadcasting Corporation, Summary
of World Broadeasts, April 26, 1980. Source: Riyad home service,

"The decision of the Council of Ministers to postpone the presentation
of credentials of the Saudi Ambassador to Britian [sic), so obviating the
need for the British Ambassador to be present in the Kingdom at the present
time, was not only not in harmony with the aspirations of the Saudi Arabian
nation but also came as a response to the feelings of pain which befell the
conscience of Muslim wherever he might be, because the showing of the
disgraceful TV film and the malicious information campaign which
accompanied its showing, aimded [sic] at harming the principles of the
Islamic Shari'ah, has given a strong impression of a persistence and
premeditation among those who resorted to this method of dealing under the
shadow of what they call the freedom of opinion and the democracy of
dialogue.

"The Kingdom of Saudi Arabia, its leadership and people, on the basis
of the relations of respect and mutual interest with the British people
which have existed for a period of 50 years, had never expected that
Britian should insult them to the extent of abusing the Islamic faith and
slandering the Kingdom's adherence to the Islamic Shari-ah as a way of life
in the Kingdom., To say that the British Government does not have the power
to eonfront such disgraceful acts which harm Britian's [sic] relations with
others is meaningless becaust {sic] true democracy and the authority of
parliament can never in no circumstances support an act whieh is aimed at
undermining the interests of the British people as a result of the action
of some people who sold their conscience to the devil...

"The true understanding of freedom is to stop practising it when it
clashes with the freedom of others, so that freedom cannct be turned into a
violation of the freedom [as transmitted] disgraceful deed on the relations
of the two countries but it has adopted a spectator's attitude not out of
unsound appraisal of the result but out of its feeling that the operation
would pass peacefully and that issuing an apology would be sufficient to
wipe out the traces of the bad deed which befell the heritage of the
nation,

"The Council of Ministers' careful study of the guestion of economic
relations between the Kingdom and Britian [sic] and in particular the work
of the British companies in [sic] helped to create tension between the two
countries as caused by a handful of British citizens who did not appreciate
the truth of the interest of their country and on which side those
interests lay. Such a study was actually called for by the supreme
interest of the Saudi nation and the need to protect it against the disdain
of the friends, because to be complacent about that interest would tempt
the enemies. It also makes matters look different to friends. This
country's relations with the British pecple are dependent on how the



- 47 -

British people would prove that good will - no more no less - and because
this people appreciate freedom and democracy, their relations with others
must be on the same basis.,

"The Kingdom of Saudi Arabia has always asopted [sic]) silence rather
when faced with hollow outbursts because these can never in any way
whatever affect the chhesive and strong structure, But when matters reach
the extent of slandering Islam, the Muslims and the Arabs and their fateful
issues, it will never hesitate to deal two blows for one, because the
leaders of the Kingdom were the ones whom Almight Good [sic] honoured by
entrusting them with protecting the Holiest of the Shrines of Islam as
their first duty and made them bearers of the banner of Islam so that they
can spread the world [sic]l of God to all parts and to defend Islam and the
Muslims with all it holds dear ...."



- 48 -

Appendix B

Text of Mobil advertising, run May 8, 1980 on the Op Ed page of
The New York Times

A new fairy tale

"On May 12, a number of Public Broadecasting Service stations are
scheduled to show a television film which purports to depiet certain events
and practices in Saudi Arabia. When this film was aired several wWeeks ago
in Britain, it caused Saudi Arabia to express its objections to the British
Government. In Saudi Arabia's view, the film misrepresented its social,
religious, and judicial systems and, in effect, was insulting to an entire
people and the heritage of Islam,

"As a consequence, the following transpired:

o "According to The New York Times, the British Foreign Secretary sent a
letter to Prince Saud Al-Faisal, the Saudi Foreign Minister, expressing his
vprofound regret."

o "The Times also reported that the British Foreign Office issued the
following statement:

ntTy is most unfortunate that Anglo-Saudi relations should have been
damaged by a film for which the British Government was in no way
responsible and which it could not prevent from being shown on British
television or elsewhere. We hope it will be possible to restore relations
on their normal level as soon as possible,’

"In our opinion, the proposed showing of this film on public
television in the United States raises some very serious issues:

"1, If we are going to have a free press, what responsibilities and
obligations to the well-being of the nation does that freedom impose upon
television stations and other media?

12 What are the implications of the fact that congressional
appropriations to publiec television supported, at least indirectly, the
production of the film and, if shown, the facilities for dissemination?

"3, Does the public regard fictionalized "docu=drama™ accounts
loosely based on some historical event as accurate portrayals of those
events, even though fiction is mixed Wwith so-called fact? Many serious
commentators have raised questions about the "docu-drama” format.

"We must believe that if a free society is to survive, we must openly
and candidly discuss these issues so that an informed public may make
rational judgments.

"1_. Obligations of a Free Press

"We all know that in the U.S. our Constitution guarantees a free and
unfettered press. However, implicit in that guarantee is the obligation on
the part of the press Lo be responsible, Clearly, the people of the U.5.
have the right to expect that the media will not abuse its privilege. The
public will have to decide whether a "free press® is acting responsibly if
it presents a fictionalized story of navents” and thereby demeans another
nation's religion and possibly jeopardizes U.S. relations with that nation,
"2 The Role of Government Support

"Here we have a curious contradiction. Congressional appropriations
have indirectly made possible the television structure which helped produce
and will disseminate the show, We are not suggesting that congressional
grants to public television should contain substantive restrictions nor are




- 49 -

we suggesting our government in any way is responsible for the film, We
know, however, that other nations may not understand how one branch of the
government may deplore or regret a film offensive to a friendly country
while another unwittingly supports it financially.

"3, The "Reality" of Docu=drama

"It should be understood that this film is not a news documentary.
Rather, it is a drama using actors whose roles and dialogue have been
scripted by a writer and, both in terms of visual portrayal and dialogue,
muist be classified as fiction. Yet, the claim will be that it is a factual
presentation .of a series of events, In this case, we are not dealing with
the rights of a free press to express its views, Rather, we are dealing
with a controversial film which most of the viewing audience will take as
fact and thereby reach incorrect conclusions, Many television reviewers
have raised serious doubts about this type of television which so blurs the
distinction between fact and fiction that the viewer doesn't know one from
the other,

"This issue was discussed in a letter to The New Statesman by Penelope
Mortimer® who worked with Antony Thomas, the show's producer: 'I was
involved with the project for almost a year, and present at most of the
interviews. 1 accompanied Themas on his ten-day trip to Saudi Arabia, and
was with him in Beirut in Sepfember 1978. With the exception of Barry
Milner, who had already sold his story of the Daily Express, Rosemary
Buschow, and the Palestinian family in Beirut, every interview and every
character in the film is fabricated. The revelation of the domestic lives
of the Saudi princeszes—man-hunting in the desert, rendezvous in
boutiques--was taken entirely on the evidence of an expatriate divorcee, as
was the story of the princess first seeing her lover on Saudi television,
No real effort was made to check up on such information. Rumour and
opinion somehow came to be presented as fact...the audience, foolishly
believing it to be authentic, is conned.’

"That is why we say the show is a new fairy tale,

*l, Conclusion

We hope that the management of the Public Broadcasting Service will
review its decision to run this film, and exercise responsible judgment in
the light of what is in the best interest of the United States,

Mobil

(© 1980 Mobil Corporation®

%# The New York Times reported on May 10th that David Fanning of WGBH-TV,
Boston, executive producer of the film "... said that a letter by
Penelope Mortimer ... had been 'mischieviously used by Mobil.'" Mr.
Fanning is said to have said that Miss Mortimer left the project before
the interviews had been corroborated. And Miss Mortimer, it is sald,
wrote a second letter to The New Statesman saying "'By fabriecation I
meant manufactured or constructed; if I had meant invented or forged, I
would have said so.™




1.

- 50 -

NOTES

Arlie Schardt with Mary Lord and Ron LaBrecque, "Case of the Saudi
Princess," Newsweek, May 19, 1080, pg. 86.

John J. O'Connor, "Memorial For a Dead Princess,” The New York Times,
May %1, 1980, pg. D 37.

Eric Siegel, "A Friendly Look at TV's Failings,™ Boston Globe,
December 12, 1982, pg. 8. Reprinted from The Baltimore Sun.

Marvin Kitman, "PBS' Arabian Night," The New Leader, June 16, 1980,
pgs. 25-26.

"Death of a Princess," The Economist, April 19, 1980, pg. 13.

Tony Schwartz, "Some Public-TV Stations Cancel Film on Saudi
Princess," The New York Times, May 3, 1980, pg. 48.

"Big Rating for 'Princess,'” The New York Times, May 14, 1980,
pg. C 27.

"IDaath of a Princess! Draws Protests,” Facts on File World News
Digest, May 16, 1980, pg. 375 E2.

William A. Henry, III., "Apologies PBS Style," The New Republic, May
24, 1980, pg. 6.

Judy Braune, PBS Public Information Office, Washington, D.C. Personal
Communications,

"Saudis Order U.X. Envoy to Leave,™ Facts on File World News Digest,
April 25, 1980, pg. 313 #C2.

Richard Johns, "Pym Visit to Saudi Arabia Cancelled," Finanecizal
Times, April 25, 1980, pg. 1.

Richard Johns, "Saudis Ask for Recall of British Ambassador,®
Financial Times, April 24, 1980, pg. 1.

wDutch to Air Saudi Execution Story," The Washington Post, April 16,
1980, pg. A20.

"peath of a Princess," supra note 1.

"Death of a Princess," BBC, The Monitoring Report, April 23, 1980,
pg. V/6402/1.

John J. O'Connor, supra note 1.

nSweden: Forward to the 1890's; One Thing Unchanged,™ The Economist,
November 15, 1980, pg. 4.




10.

11.

12.

13.
14,

15.

16.

17.
18.

- 51 =

"Danes Bar Film," Financial Times, May 7, 1980, pg. 1.

"Bahrain and Qatar Join Attack on British Movie,"™ The New York Times,
April 14, 1980, Sec, II, pg. 13.

"p Turkish Paper Drops Novel on Saudi Princess,”™ The New York Times,
April 25, 1980, pg. 5.

"Foreign Briefs, Beirut, Lebanon.” The Associated Press, May 21,
1980. {Nexis)

"1peath of a Princess' Banned at Saudl Request,” FBIS, Malaysia and
Singapore, April 25, 1080.

"Other Nations: Australia., Film on Saudi Princess Opposed," Facts on
File World News Digest, April 2, 1980, pg. 309 E3.

"Anthony Asks TV Channel to Cancel Film on Saudi Execution," FBIS,
Australia, April 15, 1980,

"Foreign Briefs, Beirut, Lebanon," supra note 9.

"Death of a Princess," BBC, The Monitoring Report, May 19, 1980, psg.
ME/6423/1.

Ibid,
Ibid.

"Saudi Arabia. Filling the Void: A Survey. Eye of the Needle," The

Economist, February 13, 1982, pg. 4.

Ibid. and also

Saad Eddin Ibrahim, The New Arab Social Order. A Study of The Social
Impact of 0il Wealth, Westview Press, Boulder, Colorado, and Croon

Helm, Ltd., London, 1982.

Saad Eddin Ibrahim (as above).

"Eye of the Needle," supra note 15,
Saad Eddin Ibrahim, supra note 16.

On page 111 of this reference there appears this statement about
Saudi Arabia:

", .. while public theaters are still prohibited by law,
private cinema clubs and home-owned videotapes are quite
common in all major urban areas where all kinds of motion
pictures are shown, including X-rated movies and hardcore
pornography. The phenomenon is so prevalent and yet so
publicly hushed that it has the appearance of a c¢ollective

'*social conspiracy.'™



19.

20,

21.

22'
23.

24,

25.

26.

- 52 -

Ibid, and also
"YCRs Go on Fast Forward,"” Time, December 13, 1982, pg. 18.

Argus of Arab Economy, Economic Review of the Arab World, "Saudi
Arabia,™ April 1982.

Saad Eddin Ibrahim, supra note 16.

Youssef M, Ibrahim, "Saudis Tell London to Pull Qut Envoy.
Protest TV Showing of 'shameful' Film on Execution of Princess.
Study Other Reprisals." The New York Times, April 24, 1980, pg.
AT,

John J. O'Connor, supra note 1.
"Death of a Princess," supra note 1,

Robert D. Hershey, Jr., "Film About Executed Princess Upsets
British-Saudi Relations," The New York Times, April 11, 1980,
pg. A 3.

"Death of a Princess," The Economist, April 19, 1980, p. 13.

w.., Tt is known that, in 1977, a Saudi Princess and her lover
were publicly killed as punishment for their adultery. A bystander
filmed the killings. Mr. Thomas sought to pursue the background of
this brutal, medieval happening. But almost everyone he asked about
it told a different story, There was no noble, romantic tale, There
was plenty of wish-fulfillment by those who wanted to make the
princess a martyr in the cause of freedom. The most plausible
version is the simplest, and the most savage: a frivolous girl,
caught out illicitly seeking pleasure, paid for it with her own and
her companion's life,

"Rather than drop the story, the film-maker decided to produce
his search as a sort of play, having both himself and those he
interviewed played by actors. He also 'reconstructed' a few selected
episodes from the stories he was told. ..."

Ibid., and many others, including:

"Film Strains U.K.-Saudi Relations,™ Facts on File World News Digest,
April 18, 1980, pg. 294 B 1.

"1peath of a Princess,' Drama-Documentary on Saudi Execution Which
Provoked an International Incident, to Air on Public Television's

'World' May 12," Press Release, Public Broadcasting Service, April
11, 1980.

Robert D. Hershey, Jr., supra note 24,

The Asscciated Press reported an attempt by the Saudi government to
buy worldwide rights, and then a toned-down attempt to purchase the
copyright for four years to the "Princess" film in Japan, Germany,




28.

29.

30.

31,

32.

33.

34,

35.
36.
37.
38.
39.
40.
4,
42,

43.

- 53 -

Italy and France for a sum of $15 or $20 million, See: Peter J.
Boyer, "The Case of 'The Death of a Princess' has Taken an Ironic New
Turn," May 19, 1980. (Nexis)

Edward W. Said, Covering Islam., How The Media and the Experts
Determine How We See the Rest of the World, Routledge and Kegan Paul,

Ltd., London, 1981.

"Prince Sultan's Remarks at King Faysal Naval Base," BBC, Summary of
World Broadcasts, May 7, 1980, pg. ME/6U413/A/4, (Source: Saudi News

Agency, May Hhth.)

PBS Press Release, supra note 26,

John J. O'Connor, Supra note 1,

Letter from Sheikh Faisal Alhegelan, Saudi Ambassador to the United
States, to Warren Christopher, Acting Secretary of 3State, May 7,
1980. Copy supplied by Public Broadeasting Service.

"Eye of the Needle," supra note 15,

"Moslems and the Modern World," The Economist, January 3, 1981. pg.
21-26., Reviewed in Muslim World Journal, November 1981, pg. 21.

James Buchan, "Why British Envoy Was Asked to Go," Financial Times,
April 25, 1980, peg. 3.

"Death of a Princess,™ supra note 1.

Hermann Eilts, former Ambassador to Saudi Arabia and Egypt, Personal
Communications.

Michael Tingay, "The House of Saud is Shamed,” The New York Times,
May 14, 1980, pg. A 27.

"Death of a Princess," supra note 1.

Ambassador Hermann Eilts. Personal Communications,
John J. O'Connor, supra note 1.

Youssef M, Ibrahim, supra note 21.

Robert D. Hershey, Jr., supra note 24,

Ibid,

"Film Strains U.K.-Saudi Relations," supra note 26.
Youssef M, Ibrahim, supra note 21.

Ibid,



44.

45.

46.

A7.
48.
49.

50.

51.
H2.

53.

54.
55.

56.

57-

58.

_54_

"British TV Film: Statement by Saudi Supreme Judiciel Council,”
BBC, Summary of World Broadcasts, April 26, 1980, pg. ME/6405/4/7.

"British-Saudi Relations: 'Big Scandal' over TV Film," BBC, Summary
of World Broadcasts, April 12, 1980, Page SU/6393/44/2. Source:

Telegraph Agency of the Soviet Union in English, 10 April 1980.

"Phe 'Scandal' in British-Saudi Arabian Relations," BBC, Summary of
World Broadcasts, April 26, 1980, Page SU/6405/44/4. Source:

Telegraph Agency of the Soviet Union in English, 24 April 1980. Text

of commentary by Georgiy Kuvaldin.

"JK Companies Fear Saudi Discrimination,” Financial Times, April 25,
1980, pg. 3.

"Eye of the Needle," supra note 15.
Youssef M. Ibrahim, supra note 21.

"Regret Voiced for Saudi Film," Facts on File World News Digest, May
30, 1980, pg. 407 A3.

"Concorde: Fast and Beautiful -- But Costing a Bundle,™ The
Christian Science Monitor, May 21, 1980, p. 5.

Ibid.
Youssef M. Ibrahim, supra note 21.

John Hunt, "Gilmour Criticises 'Princess' Film," The Financial Times,
April 25, 1980, pg. 8.

Robert D. Hershey, Jr., supra note 24.

"The Saudi's Displeasure," Editorial, The Financial Times, April 25,
1580, pg. 22.

"pPrince Fahd on 'Death of a Princess'." BBC, Summary of World
Broadcasts, May 26, 1980, pg. ME/6429/1.

"Regret Voiced for Saudi Film," supra note 49.

PBS Fact Sheet, Public Broadcasting Service, Washington, D.C., August
1982,

PBS is a national membership organization that provides programming
and related services to 297 public television stations run by 158
licensees throughout the United States, Puerto Rico, the Virgin
Tslands, Guam and American Samoa. Programs are distributed on four
channels of the public television satellite system, 3Statlons
determine their own schedules but ninety-five percent of them carry a
core schedule as fed by PBS during prime time Sunday through
Wednesday. PBS is funded by annual general assessment fees from

member station licensees; by funds from the Corporation for Public



59.

60.

61.
62.

63.
64,

65.

66.

67.

68.

69.

70.

T1.

T2.

73.

- 55 =

Broadeasting, a non-profit corporation which distributes federally
appropriated funds; by payment for programming by stations on an "as
used" basis and by some activities which are self-supporting,

Les Brown, "PBS Won't Drop Saudi-Princess Film," The New York Times,
April 25, 1980, pg. C 28.

"advisory to Editors,” Public Broadcasting Service, Press Release,
May 2, 1980, Washington, D.C.

Les Brown, supra note 59.
PBS Press Release, supra note 60.
PBS Press Release, supra note 26.

"4 New Fairy Tale," Advertisement by Mobdil 0il Company, The New York
Times, Op-Ed page, May 8, 1980.

C. Gerald Fraser, "Mobil Asks PBS to Reconsider Showing Film About
Saudi Princess," The New York Times, May 9, 1980, pg. & 10.

Ibid.
Ibid, and also

Bernard Gwertzman, "Saudi Protest Over Film Conveyed to Public TV by
State Department," The New York Times, May 9, 1980, pg. 1.

WPRS Resists Pressure on Saudi Film," The Washington Post, May 9,
1980, peg. A 1.

wText of Letters on Disputed Film," The New York Times, May 9, 1980,
pg. A 10. A copy of the letter from Ambassador Alhegelan to Warren
Christopher and its attachments was also provided by Judy Braune of
the Public Information Office of the Public Broadcasting Service,
Washington, D.C.

Blacks Law Dictionary, 5th ed., West Publishing Co., St. Paul, 1979,
pg. 217.

Warren Christopher responding to questions from Tom White following
speech at the Areo Forum, John F. Kennedy School of Government,
Harvard University, March 3, 1982.

Personal Communications with several sources within the Federal
Communications Commission,

For a discussion of the problem of "free flow" vs "objective and
balanced news" in UNESCO, see:

Oswald H. Ganley and Gladys D. Ganley, To Inform Or To Control? The
New Communications Networks, McGraw-Hill, New York, 1982, pgs.
T1-82.




T4,
75.
76

7.
78.

79.

80.
81.
82.

83.

84.

85.

86.
87.
88.
89.

90 .

- 56 =

Bernard Gwertzman, supra note 67.
Arlie Schardt with Mary Lord and Ron LaBrecque, supra note 1.

Editorial, "Protector of the Constitution, Letter to the Hon. Warren
M. Christopher, Department of State,” The New York Times, May 10,
1980, pg. 22.

John Trattner. Personal Communications,

Arlie Schardt with Mary Lord and Ron LaBrecque, supra note 1,
Ibid. and aiso

"'Death of a Princess' Draws Protest,” supra note 2.

Bernard Gwertzman, supra note 67,

William A. Henry, III, supra note 3,

"Big Rating for 'Princess’,” supra note 2.

Arlie Schardt with Mary Lord and Ron LaBrecque, supra note 1.

C. Gerald Fraser, "'Princess' Film Discussion to Run for Hour After
Showing Monday,”™ The New York Times, May 10, 1980, pg. 48.

Ibid.

"princess Follow-up: The Arab Dilemma," PBS Stations Carriage,
Program Report for Special Carriage Requests, June 1980. Public

Broadeasting Service, Washington, D.C.
William &, Henry, III, supra note 3.
Communications Act of 1934, 47 U.S.C. 315,
C. Gerald Fraser, supra note 65,

“Horld: Death of 2 Princess," PBS Stations Carriage, Program Report
for Special Carriage lequests, June 198y, Public Broadcasting

Service, Washington, D.C.

Altogether, 233 PBS stations carried the film live or delayed.
The film was not carried by 9 stations in Alabama, 2 in California, 4
in Florida, 4 in New Jersey, 2 in Pennsylvania, 8 in South Carolina,
3 in Texas, and 1 each in Massachusetts, Minnesota, Oregon, Virginia,
Washington, and Wisconsin. The showing was delayed by 3 stations in
Tennessee and Ohio, 5 stations in New Hampshire, 2 each in California
and New York, and by 1 station each in Virginia, Utah, Texas,
Pennsylvania, Delaware and Arizona.

John §. O'Connor, supra note 1.



a91.

9e.

94.

95.

96.
97.

98.

99.

100.

101,

102.

- 57 -

Tony Schwartz, supra note 1.

411 of the material on these cases is taken from Donald E. Muir, H.
Jeff Buttram, and C. Navarro Fairecloth, Pladintiffs-Appellants, v.
Alabama Education Television Commission: Jacob Walker, ete., et al.,
Defendants-Appellees. Gertrude Barnstone and Harvey Malyn,
Plaintiffs- Appellees, v. The University of Houston, KUHT-TV, et al.,
Defendants-Appellants, Nos. 80-7546; 81-2011, United States Court of
Appeals for the Fifth Circuit. (Former Fifth Circuit Case, Section
9(1) of Public Law 96-452, October 14, 1980) 68 F.2d 1033, October
15, 1982.

Patrick Nicholson. Personal Communications.

Barnstone v. University of Houston, et al. No. A-978, Supreme Court
of the United States, #46 U.S. 1318, May 12, 1980.

103 S.C. 1274, March 7, 1983. (This is an unofficial reporter. The
case had not been cited in an official reporter when this paper was
prepared),

Stephen Hogner, "Woman, Lawyer Fighting Ch. 8 Watch Film Anyway,"
Houston Chronicle, May 13, 1980,

nChannel 8 Wins Appeal on Movie. Order to Air Controversial Show
'Death of a Princess' Dissolved," BHouston Post, May 13, 1980, psg. 1.

The material on this case is taken from Khalid Abdullah Tariq Al
Mansour, Faissal Fahd Al Falal, Concerned Black Americans in Support
of Africa and the Middle East, Islamic Centers of America, Akbar
Institute, Muslim League of Canada, Plaintiffs, v. David Fanning,
Anthony Thomas, ATV of England, Lawrence K. Grossman, President of
Public Broadcasting System, KQED Television Station, Public
Broadcasting System, Does One Through One Hundred, Defendants, Civ.,
No. C. 80-1869 RPA, United States Distriet Court, Northern Distriet,
California, 506 F.Supp. 186, Sept. 25, 1980.

Tony Schwartz, supra note 1.

John M. Berry, "Saudis:Boost 0il Prices By $2 a Barrel; U.5. Fears
New Round of Increases," The Washington Post, May 15, 1982, pg. A 16.

"pPBS Receives Endorsements for Decision to Air Controversial 'Death
of a Princess,'" News Release, Public Broadeasting Service,
Washington, D.C. May 15, 1980.

"PBS President Reflects on Lessons Learned From Events Surrounding
1Death of a Princess,' at 1980 American Jewish Committee Mass Media
Awards Presentation. Public Television Receives All Honors at Annual
Awards Banquet," Press Release, Public Broadcasting Service,
Washington, D.C. and New York City, May 15, 1980.

"He [Grossman] noted that the comments received by PBS in the
jast weeks from some of the nation's highest elected officials, and



103.
104.

105.

106.

107,

108.

109.

110,
111,
112.

113,

114,

115.

- 58 -

from many members of the publie, 'make us realize just how fragile
that uniquely American tradition is and how much protection and
dedication our First Amendment needs in order to survive —
especially at a time of stress or erisis,’

"The system worked, Grossman said, because everyone let it work.

tThe United States government did not stop us. Mobil 0il did not
stop us., As much as I disagreed with Mobil's logic and its position,
Mobil has every right to express its views in public,' he stated,
"The Saudis and others with deep concerns also had every right to be
heard, and to make sure that we heard their anguish.'

"Grossman added that public television stations had every right to
reject 'Death of a Princess' or to carry the film. He also commented
on a federal court decision in Houston, Texas which tried to force
the local public television station to air 'Death of a Princess'.
'Whether the station's decision not to air the program was right or
wrong, it is, in my opinion, as mischievous and as dangerous to force
a television station to broadcast a program as it is to force a
station to kill a program,' he explained., 'No court and no
government agency should have that power.,'"

"Death of a Princess,™ supra note 5,
ngyeden: Forward to the 1890s; One Thing Unchanged," supra note 5.

"Denmark and Saudi Arabia: Death of a Minister," The Economist, May
31, 1980, pg. 91.

"Dutch to Air Saudi Execution Stery,"™ supra note 5.

"Other Nations; Australia, Film on Saudi Princess Opposed," supra
note 11.

nAnthony Asks TV Channel to Cancel Film on Saudi Execution,™ supra
note 11,

nother Nations: Australia. Film on Saudi Princess Opposed,™ supra
note 107.

"Foreign Briefs, Beirut, Lebanon," supra note 9,
Saad Eddin Ibrahim, supra note 16.
"Eye of the Needle," supra note 15,

nSaudi Arabia: O0il and Politics," Jo Franklin-Trout, Narrator, PB3
Television, May 11, 1982.

#8audi Arabia's Four Sisters Turn Ugly," The Economist, January 8,
198 3' Pg- 57 -

"Eye of the Needle,™ supra note 15.



116.
117.

118.

119,

120.

121,

122,

123.

124,

125,

126.

127.
128.
129.
130.
131.
132.
133.

134.

135.

136,

137.

- 59 -

Tbid.
"Saudi Arabia: 0il and Politics,"” supra note 113.

"Film Studios Battle Video Bootleggers," The New York Times, October
2%, 1982, »vg. D1.

NBC Nightly News, December 9, 1982.7

"How TV is Revelutionizing Hollywood, How Pirates are Plundering the
Studios," Business Week, February 21, 1983, pg. 81.

"WCRs Go on Fast Forward, Proliferating Players and Tapes Spread
Western Pare Worldwide," Time, December 13, 1982, pg. 78.

Kathy Bishtawi, "TV-Talk: Illicit Video Thrives in Conservative
Gulf," The Associated Press, April 29, 1981. (Nexis)

Nicholas B, Tatro, "Few Qutward Signs of Potential Upheaval in Saudi
Arabia," The Associated Press, December 6, 1981. (Nexis)

Hermann Eilts, Former Ambassador to Saudi Arabia and Egypt. Personal
Communications.

Ibid.

Douglas Boyd, Broadcasting in the Arab World, Temple University
Press, Philadelphia, 1982, pg. 142.

Ibid. pg. 143.

"Film Studios Battle Video Bootleggers," supra note 118,
"YCRe Go on Fast Forward," supra note 121.

Ibid.

"Foreign Briefs, Beirut, Lebanon," supra note 9.
"Foreign Briefs, Islamabad, Pakistan,™ supra note 3.
Ibid.

"Tnternational News, Peking," (Keyword: Pornography), Reuters, Ltd.,
September §, 1982, (Nexis)

John Worrall, "TV Videos Steal the Show From Kenya Movie Houses," The
Christian Science Monitor, June 18, 1981, Focus, pg. 2.

Melinda Beck with Martin Kasindorf, Kim Willenson, and Mary Lord,
"The Yakuza Connection," Newsweek, January 11, 1982, pg. 25.

"VCRs Go on Fast Forward,"™ supra note 121.



138.

139.

140,
141,
142,

143,

144,

1“5.

146,

147 .

148.

149.

150.

151 L]

- H0 =

Paul Lewis, "The Latest Battle of Poitiers,” The New York Times,
Janaary 14, 1983, pg. D1,

John Miller, "Those Video Recorders: New Threat From West?", London
Daily Telegraph., Reprinted in the Boston Globe as "The Latest Threat

to Soviet Security,” November 8, 1982, pg. 1.
Ibid.

Douglas Boyd, supra note 126,

Nicholas B. Tatro, supra note 123.

Argus of Arab Economy, Economic Review of the Arab World, supra note
20.

Ibid,

James Buchan, "The Mecca Siege," Financial Times, April 28, 1980, peE.
XXVII.

Saad Eddin Ibrahim, supra note 16,
"Moslems and the Modern World,"™ supra note 31.

n3audi Opposition Group Lists Insurgents' Demands," MERIP Reports,
No. 85, February 1980, pg. 16,

Jim Paul, "Insurrection at Mecca,”™ MERIP Reports, October 1980, pe.
3-4.

Nicholas B, Tatro, supra note 123.

"The Unknown Ayatollah Khomeini. A4 Portrait of the Islamic Mystic at
the Center of the Revolution," Time, July 16, 1979. pgs. 33-37.

Ibid.

Majid Tehranian, "Iran: Communication, Alienation, Revolution,"
InterMedia, 7:2, Mareh 1979.

Majid Tehranian, "Communication and Revolution in Iran: The Passing
of a Paradigm," Iranian Studies, 13:1-2, Spring 1981.

Kathy Bishtawi, supra note 122,

"Eye of the Needle," supra note 15.



